Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Onvoldoende controle over emoties

Begaafde leerlingen met emotionele problemen kunnen heftig reageren, niet passend bij de situatie.  Bij het minste geringste zijn ze gefrustreerd en worden ze boos, gaan schreeuwen of lopen weg.

Agressief gedrag

Wanneer de omgeving moeite heeft met het ontvangen en opvangen van dit gedrag en dit ervaart als bedreigend dan spreken we over agressief gedrag. Agressief gedrag kan bestaan uit fysiek of verbaal gedrag en leidt vaak tot handelingsverlegenheid.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties