Inloggen?

Inloggen Help

Hulpmiddelen

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Reflectiekaarten 21ste eeuwse vaardigheden

    Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m

    6709
    Geplaatst door Patricia Versnel-Blom

    Werkblad 'Dubbel bijzonder'

    A3 Werkblad Dubbel bijzonder VO.pdf
    A3 Werkblad Dubbel bijzonder.pdf

    Hulpmiddel om de ondersteunings- en ontwikkelingsbehoeften van o.a. 'dubbel bijzondere' leerlingen in kaart te brengen op verschillende aandachtsgebieden vanuit een handelingserichte werkwijze (HGW).

    2213
    Geplaatst door Redactie SLO

    Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO)

    Overzicht per vaardigheid - DVO Waaier A4.pdf
    Overzicht vaardigheden.pdf
    Poster - Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling - DVO.pdf
    Spectrum DVO.pdf

    Nieuwe 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling'! Een hulpmiddel om met leerlingen doelen te stellen. Hiermee kunnen zij vaardigheden ontwikkelen die nu én in de toekomst belangrijk zijn.

    31994
    Geplaatst door Redactie SLO

    Talent in Ontwikkeling

    A3 placemat_Talent_In_Ontwikkeling_v2_0_RGB.pdf

    Hulpmiddel om met leerlingen in gesprek te gaan over talentontwikkeling en om meer zelfinzicht te ontwikkelen, met uitleg over het model 'Talent in Ontwikkeling' (Houkema & Kaput, 2011) en voorbeeldvragen ter inspiratie.

    10414
    Geplaatst door Redactie SLO

    Observatieinstrumenten 'Leren kun je observeren'

    Observeren is doelgericht waarnemen, met uitgesteld oordeel. In plaats van standaardinstrumenten te gebruiken, kan je heel simpel een instrumentje op maat maken. Hier vind je 9 variaties.

    9092
    Geplaatst door Dolf Janson

    Profielen van leerlingen

    Profielen van begaafde leerlingen_CMYK.pdf
    Profielen van begaafde leerlingen_ENG.pdf
    Profielen van begaafde leerlingen_RGB.pdf

    Hulpmiddel om met leerlingen en andere betrokkenen in de begeleiding van talentvolle en begaafde leerlingen in gesprek te gaan over wat herkenbaar is in de verschillende profielen en over de behoeften van leerlingen met hierbij passende begeleidings- en o

    14479
    Geplaatst door Redactie SLO

    De bijzonder begaafde leerling

    De bijzonder begaafde leerling_CMYK.pdf
    De bijzonder begaafde leerling_RGB.pdf

    Hulpmiddel om met leerlingen en betrokkenen in de begeleiding van leerlingen in gesprek te gaan om begaafde leerlingen (met kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen) te zien, horen, begrijpen en ondersteunen.

    6880
    Geplaatst door Redactie SLO

    Vragenlijst Onderscheid Hoogbegaafdheid en ADHD

    Voorkant VOHAD.jpg

    Maak onderscheid tussen gedrag dat voortkomt uit hoogbegaafdheid en gedrag dat past bij ADHD, om misdiagnose te voorkomen.

    5392
    Geplaatst door Jessica van der Spek

    De kracht in jezelf

    Handreiking voor leerkrachten en begeleiders om in samenwerking met een onderpresterende leerling om te gaan met het fenomeen onderpresteren.

    3952
    Geplaatst door Jan Kuipers

    Voorbeeld ondersteuningsplan - Samenwerken

    Dit ondersteuningsplan gaat over een begaafde leerling die moeite heeft met samenwerken.

    5029
    Geplaatst door Redactie SLO
Organisatie: Adviesbureau Hoogbegaafdheid Pluspunt
Functie: Onderzoeker, Specialist begaafdheid, Orthopedagoog
Organisatie: Cedin
Functie: Opleider/trainer, Specialist begaafdheid, Trajectbegeleider bij implementatieprocessen op scholen, Auteur, opleider
Organisatie: JansonAdvies
Functie: expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: Passend Onderwijs Almere
Functie: Coördinator begaafdheid / talentontwikkeling, Begeleider peergroep(en), Opleider/trainer, Specialist begaafdheid, Trajectbegeleider bij implementatieprocessen op scholen