Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden

Voor het ondersteunen van de gesprekken met leerlingen met begaafdheidskenmerken over hun sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden, ontwikkelt SLO de gespreksplaat "Lekker in je vel." We delen nu een conceptversie van de plaat voor de gratis webinars op

ZijnsWijzers

De ZijnsWijzers geven op een speelse manier inzicht in de ; zijnskant’ van hoogbegaafden. Deze werkvorm helpt gedrag begrijpen en bespreken. Met de giraf ZiWi als boegbeeld: een groot hart, sterk en kwetsbaar tegelijk.
1 link toegevoegd

Reflectiekaarten 21ste eeuwse vaardigheden

Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m

Werkblad 'Dubbel bijzonder'

Hulpmiddel om de ondersteunings- en ontwikkelingsbehoeften van o.a. 'dubbel bijzondere' leerlingen in kaart te brengen op verschillende aandachtsgebieden vanuit een handelingserichte werkwijze (HGW).

Talent in Ontwikkeling

Hulpmiddel om met leerlingen in gesprek te gaan over talentontwikkeling en om meer zelfinzicht te ontwikkelen, met uitleg over het model 'Talent in Ontwikkeling' (Houkema & Kaput, 2011) en voorbeeldvragen ter inspiratie.

Observatieinstrumenten 'Leren kun je observeren'

Observeren is doelgericht waarnemen, met uitgesteld oordeel. In plaats van standaardinstrumenten te gebruiken, kan je heel simpel een instrumentje op maat maken. Hier vind je 9 variaties.

Profielen van leerlingen

Hulpmiddel om met leerlingen en andere betrokkenen in de begeleiding van talentvolle en begaafde leerlingen in gesprek te gaan over wat herkenbaar is in de verschillende profielen en over de behoeften van leerlingen met hierbij passende begeleidings- en o

De bijzonder begaafde leerling

Hulpmiddel om met leerlingen en betrokkenen in de begeleiding van leerlingen in gesprek te gaan om begaafde leerlingen (met kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen) te zien, horen, begrijpen en ondersteunen.

Vragenlijst Onderscheid Hoogbegaafdheid en ADHD

Maak onderscheid tussen gedrag dat voortkomt uit hoogbegaafdheid en gedrag dat past bij ADHD, om misdiagnose te voorkomen.
1 document toegevoegd

De kracht in jezelf

Handreiking voor leerkrachten en begeleiders om in samenwerking met een onderpresterende leerling om te gaan met het fenomeen onderpresteren.
ProfessionalsOrganisaties