Inloggen?

Inloggen Help

Begaafdheid

Ongeveer 10% van alle leerlingen laat kenmerken zien die duiden op (hoog)begaafdheid. Naast een sterk ontwikkelingspotentieel beschikken begaafde leerlingen over creërend denkvermogen en een sterke gedrevenheid. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in excellente prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, met onderwijsgevenden die rijk onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen.

Nieuw in dit thema

  • Praktijkvoorbeeld: 'The Da Vinci Class' daagt (hoog)begaafde leerlingen uit en biedt passende begeleiding. Het tweetalig vwo programma wordt verkort geboden en op Da Vinci Day is er ruimte voor...

  • Blog van de website Passend onderwijs n.a.v. een interview met Desirée Houkema (SLO) over het belang van kennis en laagdrempelig beschikbare expertise op het gebied van (hoog)begaafdheid op alle scholen.

    720
  • In 'Slagvaardig met snelle kleuters' staat de signalering en de begeleiding van kleuters met een voorsprong centraal. Hierbij wordt uitgegaan van het ontwikkelen van vaardigheden.

    499
  • Dit boek helpt je de kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong bij baby's en peuters te herkennen. Bij de juiste ondersteuning kan die voorsprong zich ontwikkelen tot begaafdheid, en kan een kind zich evenwichtig ontwikkelen volgens zijn potentieel.

    240

Meest bekeken

Meest gewaardeerd

  • Brochure over kenmerken en mogelijke problemen bij jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, uitgegeven door het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ).

    15639
  • Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m

    3500
  • De verschillende profielen van talentvolle en begaafde leerlingen, zoals beschreven door Betts & Neihart (2010) worden in dit overzicht verder toegelicht.

    13423
  • Een leuke methode voor onderzoekend leren, waarin ook gericht aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van zelfinzicht en persoonlijkheidsontwikkeling .

    14995