Inloggen?

Inloggen Help

Begaafdheid

Ongeveer 10% van alle leerlingen laat kenmerken zien die duiden op (hoog)begaafdheid. Naast een sterk ontwikkelingspotentieel beschikken begaafde leerlingen over creërend denkvermogen en een sterke gedrevenheid. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in excellente prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, met onderwijsgevenden die rijk onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen.

Nieuw in dit thema

  • Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.

  • In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

  • Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    450
  • Artikel in JSW (juni, 2018) met een uitwerking van (mogelijke) onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen.

    620

Meest bekeken

Meest gewaardeerd

  • Brochure over kenmerken en mogelijke problemen bij jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, uitgegeven door het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ).

    16013
  • Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m

    4459
  • De verschillende profielen van talentvolle en begaafde leerlingen, zoals beschreven door Betts & Neihart (2010) worden in dit overzicht verder toegelicht.

    14497
  • Een leuke methode voor onderzoekend leren, waarin ook gericht aandacht wordt besteed aan het ontwikkelen van zelfinzicht en persoonlijke ontwikkeling .

    15964