Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

    Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.

    1199
    Geplaatst door Astrid Timmermans

    Coaching in de studententijd

    boekbespreking 21-10 2017 Louis.docx

    Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.

    472
    Geplaatst door A. Gerritsen

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    2283
    Geplaatst door Redactie SLO

    Kwaliteitskaart Kleuters

    Kwaliteitskaart Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.pdf

    Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    2177
    Geplaatst door Redactie SLO

    Onderwijsbehoeften hoogbegaafde kinderen

    De Boer-Bruggink & Huiskamp (2018).pdf

    Artikel in JSW (juni, 2018) met een uitwerking van (mogelijke) onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen.

    1688
    Geplaatst door Marjon de Boer-Bruggink

    Slagvaardig met Snelle Kleuters

    In 'Slagvaardig met snelle kleuters' staat de signalering en de begeleiding van kleuters met een voorsprong centraal. Hierbij wordt uitgegaan van het ontwikkelen van vaardigheden.

    1754
    Geplaatst door Lilian van der Poel

    Bijdehante baby's en pittige peuters

    Dit boek helpt je de kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong bij baby's en peuters te herkennen. Bij de juiste ondersteuning kan die voorsprong zich ontwikkelen tot begaafdheid, en kan een kind zich evenwichtig ontwikkelen volgens zijn potentieel.

    902
    Geplaatst door Lilian van der Poel

    Uitdagend en functioneel taalonderwijs

    Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

    2978
    Geplaatst door Dolf Janson

    slim leren voor cognitief talent

    Het slimme onderwijsarrangement.pdf

    als je de onderwijsbehoefte van cognitieve talentvolle leerlingen bekijkt. De doelen voor deze doelgroep op een rij zet. De competenties die de leerkracht nodig heeft om de leerlingen te begeleiden kent. Hoe ziet dan een ideaal arrangement eruit?

    2118
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren voor cognitief talent

    Wat is de onderwijsbehoefte van Cognitief Talentvolle leerlingen .pdf

    het signaleren van de onderwijsbehoefte van basisschoolleerlingen kan je doen op basis van (toets) resultaten. Het talent van een kind als uitgangspunt nemen lijkt meer recht te doen aan de ontwikkeling van een kind. Wat heeft een cognitief talentvolle ba

    1208
    Geplaatst door Ageeth Bos
Organisatie: JansonAdvies
Functie: expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: Comprix College
Functie: Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Regiocoördinator PO Talentnetwerk
Organisatie: XL-leren
Functie: Specialist begaafdheid
Organisatie: Platform Bèta Techniek
Functie: Coördinator begaafdheid / talentontwikkeling, Beleidsmedewerker, Opleider/trainer, Uitgever, Kwartierkmaker Toptalenten Regio Utrecht West-Gelderland
Organisatie: Praktijk Psynergiek Oosterbeek
Functie: GZ- psycholoog en psychotherapeut
Functie: Senior docent (ortho)pedagogiek - Onderzoeker academische werkplaats pedagogische sensitiviteit bij hoogbegaafdheid