Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    De uitstroom van het Centrum voor Creatief Leren

    Resultaten van een retrospectief verkennend onderzoek naar de uitstroom van CCL-leerlingen, uitgevoerd in opdracht van OCW door onderzoekers van het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN) en het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV).

    131
    Geplaatst door Redactie SLO

    Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

    Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.

    1694
    Geplaatst door Astrid Timmermans

    Coaching in de studententijd

    boekbespreking 21-10 2017 Louis.docx

    Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.

    542
    Geplaatst door Annemarie Gerritsen

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    2792
    Geplaatst door Redactie SLO

    Kwaliteitskaart Kleuters

    Kwaliteitskaart Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.pdf

    Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    2693
    Geplaatst door Redactie SLO

    Onderwijsbehoeften hoogbegaafde kinderen

    De Boer-Bruggink & Huiskamp (2018).pdf

    Artikel in JSW (juni, 2018) met een uitwerking van (mogelijke) onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen.

    1961
    Geplaatst door Marjon de Boer-Bruggink

    Slagvaardig met Snelle Kleuters

    In 'Slagvaardig met snelle kleuters' staat de signalering en de begeleiding van kleuters met een voorsprong centraal. Hierbij wordt uitgegaan van het ontwikkelen van vaardigheden.

    1951
    Geplaatst door Lilian van der Poel

    Bijdehante baby's en pittige peuters

    Dit boek helpt je de kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong bij baby's en peuters te herkennen. Bij de juiste ondersteuning kan die voorsprong zich ontwikkelen tot begaafdheid, en kan een kind zich evenwichtig ontwikkelen volgens zijn potentieel.

    1020
    Geplaatst door Lilian van der Poel

    Uitdagend en functioneel taalonderwijs

    Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

    3220
    Geplaatst door Dolf Janson

    slim leren voor cognitief talent

    Het slimme onderwijsarrangement.pdf

    als je de onderwijsbehoefte van cognitieve talentvolle leerlingen bekijkt. De doelen voor deze doelgroep op een rij zet. De competenties die de leerkracht nodig heeft om de leerlingen te begeleiden kent. Hoe ziet dan een ideaal arrangement eruit?

    2344
    Geplaatst door Ageeth Bos
Organisatie: JansonAdvies
Functie: expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: Comprix College
Functie: Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Regiocoördinator PO Talentnetwerk
Organisatie: XL-leren
Functie: Specialist begaafdheid
Organisatie: Platform Bèta Techniek
Functie: Coördinator begaafdheid / talentontwikkeling, Beleidsmedewerker, Opleider/trainer, Uitgever, Kwartierkmaker Toptalenten Regio Utrecht West-Gelderland
Organisatie: Praktijk Psynergiek Oosterbeek
Functie: Senior docent (ortho)pedagogiek - Onderzoeker academische werkplaats pedagogische sensitiviteit bij hoogbegaafdheid