Begaafdheid

(Hoog)begaafdheid

Ongeveer 10% van alle kinderen en jongeren laat kenmerken zien die kunnen duiden op een hoge mate van begaafdheid. De mate waarin, op welke (talent)gebieden dit zichtbaar kan zijn en hoe dit zich verder uit in persoonlijkheidskenmerken, gedrag of prestaties, is heel verschillend. De diversiteit binnen het begaafdheidsspectrum is dan ook groot.

Naast een hoog ontwikkelingspotentieel beschikken begaafde kinderen vaak over creërend (denk)vermogen en een sterke gedrevenheid. Het is niet vanzelfsprekend dat dit zich ook uit in hoge prestaties op één of meerdere gebieden. Hiervoor is een stimulerende leeromgeving nodig, zowel thuis als op school. Met ouders die inspiratie, stimulans en een veilige thuisbasis bieden en leraren die verrijkend onderwijs vormgeven dat (ook) aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften en -mogelijkheden van begaafde kinderen en jongeren.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden

Voor het ondersteunen van de gesprekken met leerlingen met begaafdheidskenmerken over hun sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden, ontwikkelt SLO de gespreksplaat "Lekker in je vel." We delen nu een conceptversie van de plaat voor de gratis webinars op

Doelen stellen bij algemene vaardigheden

Deze handreiking biedt informatie, hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Het kan worden ingezet om in gesprek met leerlingen ontwikkeldoelen te stellen over algemene vaardigheden.

Zicht op Ontwikkelingsvoorsprong

Dit hulpmiddel kan (ouders) helpen om de ontwikkeling van hun jonge kind in beeld te brengen. Gebaseerd op de Peuterstappen en aangevuld met de Menstekening van Goodenough en een vragenlijst over de Zijnskenmerken van Kieboom. Gratis te downloaden!

Handreiking overgangsjaar versnelde leerlingen

Deze handreiking is een hulpmiddel voor scholen bij het opzetten en uitvoeren van een overgangsjaar tussen het primair en het voortgezet onderwijs voor leerlingen die het po in minder dan acht jaar doorlopen hebben. Zo'n overgangsjaar is...

Uitwerking uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

In deze voorbeeldles zijn principes en hulpmiddelen uit de publicatie "Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs" uitgewerkt.

ZijnsWijzers

De ZijnsWijzers geven op een speelse manier inzicht in de ; zijnskant’ van hoogbegaafden. Deze werkvorm helpt gedrag begrijpen en bespreken. Met de giraf ZiWi als boegbeeld: een groot hart, sterk en kwetsbaar tegelijk.
1 link toegevoegd

Reflectiekaarten 21ste eeuwse vaardigheden

Op het Almeers Talentenlab maken wij gebruik van formatieve evaluaties. Hiervoor hebben wij ondermeer rubrics ontwikkeld, zodat leerlingen zelf inzicht krijgen in hun kwaliteiten en ze leren wat hun volgende stap is. Zeer goed te gebruiken in combinatie m

A process oriented Talent Development model

English version of the communication tool in which the process oriented Talent Development model for guiding (gifted) children is explained.

Talent in Ontwikkeling

Hulpmiddel om met leerlingen in gesprek te gaan over talentontwikkeling en om meer zelfinzicht te ontwikkelen, met uitleg over het model 'Talent in Ontwikkeling' (Houkema & Kaput, 2011) en voorbeeldvragen ter inspiratie.

Doelgericht werken aan 21st Century Skills

Op het Comperio College, een bovenschoolse Plusgroep in het basisonderwijs, werken leerlingen door persoonlijke doelen te stellen aan het ontwikkelen van 21st Century Skills. De vaardigheden zijn opgedeeld in deelvaardigheden. Aan de vaardigheden zijn doe
ProfessionalsOrganisaties