Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Emotionele ontwikkeling

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en problemen in de emotionele ontwikkeling

Sommige leerlingen hebben meer moeite met het begrijpen van hun eigen en andermans emoties dan andere leerlingen. Daarbij voelen begaafde leerlingen  zich nog wel eens anders dan andere leerlingen of voelen zich door hen niet begrepen.

Volgens Strop & Goldman (2002) kan gesteld worden dat begaafde leerlingen vaker kampen met emotionele problemen zoals: angst, faalangst, angst voor succes, verminderd zelfvertrouwen en  een sterke behoefte aan controle.

In sommige gevallen raakt een begaafde leerling met emotionele problemen in een negatieve spiraal waardoor er probleemgedrag kan ontstaan.

Wanneer een kind op emotioneel gebied niet optimaal functioneert, kan er sprake zijn van:

  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Onrealistisch zelfbeeld
  • Sterke behoefte aan controle
  • Faalangst
  • Angst in het algemeen
  • Angst voor succes
  • Onvoldoende  herkennen van emoties
  • Niet tonen van emoties
  • Onvoldoende controle over emoties / Agressief gedrag
  • Teruggetrokken gedrag
  • Depressief gedrag

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen?
Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze leerlingen. Hierbij wordt uitgegaan van een systematische aanpak volgens de stappen van het Handelingsgericht Werken (HGW).

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties