Emotionele ontwikkeling
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en problemen in de emotionele ontwikkeling
Sommige leerlingen hebben meer moeite met het begrijpen van hun eigen en andermans emoties dan andere leerlingen. Daarbij voelen begaafde leerlingen zich nog wel eens anders dan andere leerlingen of voelen zich door hen niet begrepen.
Volgens Strop & Goldman (2002) kan gesteld worden dat begaafde leerlingen vaker kampen met emotionele problemen zoals: angst, faalangst, angst voor succes, verminderd zelfvertrouwen en een sterke behoefte aan controle.
In sommige gevallen raakt een begaafde leerling met emotionele problemen in een negatieve spiraal waardoor er probleemgedrag kan ontstaan.
Wanneer een kind op emotioneel gebied niet optimaal functioneert, kan er sprake zijn van:
- Verminderd zelfvertrouwen
- Onrealistisch zelfbeeld
- Sterke behoefte aan controle
- Faalangst
- Angst in het algemeen
- Angst voor succes
- Onvoldoende herkennen van emoties
- Niet tonen van emoties
- Onvoldoende controle over emoties / Agressief gedrag
- Teruggetrokken gedrag
- Depressief gedrag
Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen?
Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?
Verken welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze leerlingen. Hierbij wordt uitgegaan van een systematische aanpak volgens de stappen van het Handelingsgericht Werken (HGW).