Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Sterke behoefte aan controle

Begaafde leerlingen kunnen denken dat ze altijd heel goed moeten presteren, omdat men hoge verwachtingen van hen heeft. Ze willen dan voorkomen dat ze falen door zoveel mogelijk factoren die van invloed zijn op hun prestaties te controleren.

Begaafde leerlingen onthouden heel veel en pikken vaak meer op dan hun klasgenoten. Daarnaast hebben ze vaak een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Hierdoor hebben ze behoefte aan duidelijkheid en vragen erom dat er met één maat gemeten wordt. De behoefte aan rechtvaardigheid is soms zo groot dat de leerling de situatie naar zijn hand wil zetten, zodat de - in zijn  ogen - juiste beslissingen genomen worden.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling  op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties