Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Onrealistisch zelfbeeld

Sommige (hoog)begaafde leerlingen hebben een té positief zelfbeeld. Ze hebben een onrealistisch beeld van hun eigen mogelijkheden en beperkingen. In een klassensituatie kan zich dat vertalen naar schoolresultaten die minder goed zijn dan verwacht. Dit kan verwarrend zijn voor de leerling en zijn omgeving. Doordat deze leerlingen hun eigen kwaliteiten overschatten hebben ze soms weinig oog voor de kwaliteiten van anderen.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties