Werkwijze
Voor de ondersteuning van leerlingen met begaafdheidskenmerken die leer- en gedragsproblemen laten zien, is in dit deel van de website uitgegaan van de werkwijze van het Handelingsgericht Werken (HGW) van N. Pameijer en T. van Beukering (2007).
HGW gaat uit van 7 principes:
- Onderwijsbehoeften van de leerling centraal stellen
- Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving
- De leerkracht doet er toe
- Positieve aspecten zijn van groot belang
- Constructieve samenwerking tussen school en ouders
- Doelgericht werken
- De werkwijze is systematisch en transparant
De HGW cyclus bestaat uit 4 fasen:
Fase | Toelichting |
---|---|
1. Waarnemen |
Wat zie je bij de leerling? |
2. Begrijpen |
Wat heeft de leerling op dit moment nodig? het analyseren van de situatie, het bepalen wat nodig is om dit te veranderen en het benoemen van de onderwijsbehoeften |
3. Plannen |
Wat ga je doen? het opstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit bij de behoeften en beschikbare mogelijkheden |
4. Realiseren |
Hoe ga je het realiseren? het uitvoeren van het plan gedurende minimaal 30 schooldagen om verandering te kunnen bewerkstelligen en te bepalen wat werkt |
HGW is een cyclische werkwijze: Na fase 4 (de uitvoering van het plan) start automatisch fase 1 opnieuw.