Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Onderzoekende houding

 

Criterium Voorbeeld

Het materiaal laat leerlingen zelf de probleemstelling formuleren.

Leerlingen stellen hun persoonlijke leerdoelen op.

Het materiaal laat leerlingen voor het oplossen van een echt probleem een ontwerp maken met een (echte) opdrachtgever.

De leerlingen doen (voor)onderzoek naar de lifestyle van verschillende groepen jongeren. Vervolgens krijgen ze de opdracht tot het (grafisch) ontwerpen van schoolspullen zoals schriften of kaftpapier.

Het materiaal biedt leerlingen de ruimte om ook eigen oplossingsmethoden uit te denken en toe te passen.

  • De leerling krijgt gelegenheid om (individueel en/of met hulp van externen) out-of-the-box te denken.
  • De leerlingen onderzoeken de ontwerpprincipes van de grote merken als Lego, Nike of Eastpak.

Het materiaal biedt leerlingen de gelegenheid tot onderzoek doordat zij zich verplaatsen in een thema of persoon.

 

 

  • Leerlingen koppelen wat filosofen zeggen over bijvoorbeeld het thema 'schoonheid en kunst' aan de eigen ervaringen en bevindingen.
  • Leerlingen onderzoeken het thema ´schoonheid en lelijkheid´ en leggen de focus op wat er zoal in de media vermeld wordt. De bevindingen leggen de leerlingen vast in een visueel verslag of kunstwerk.