Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Open opdrachten

 

Criterium Voorbeeld

Het materiaal biedt leerlingen de mogelijkheid om een eigen (samen)werkproces te kiezen.

Leerlingen werken individueel of in coproductie aan een eigen opdracht.

Het materiaal biedt vakoverstijgende opdrachten met een context die leerlingen uitdaagt op zoek te gaan naar verbanden (binnen en tussen domeinen) en samenhang (transfer naar andere vakgebieden).

De leerling heeft de ruimte om zelf een opdracht te formuleren die gerelateerd is aan bijvoorbeeld natuurkunde of maatschappijleer. Hij stelt hierbij zelf ontwerpcriteria op.

Het materiaal biedt een context die aansluit bij de alledaagse, actuele werkelijkheid.

 

De leerling stelt een 'community art project' uit de eigen regio centraal en doet onderzoek. .

Het materiaal gaat uit van een breed scala aan bronnen.

 

 

De leerling krijgt bij de opdracht de gelegenheid om ongebruikelijke(r) bronnen te benutten zoals samenvattingen van proefschriften in aanverwante vakgebieden, populairwetenschappelijke artikelen of vakbladen.

Het materiaal biedt leerlingen de mogelijkheid zelf het eindproduct te bepalen, bijvoorbeeld een poster, een moodbord of een filmpje voor de ELO.

 

Leerlingen brengen individueel of in subgroepen de vakbegrippen uit de begrippenlijst van kunst (algemeen) in beeld en kiezen hiervoor hun eigen medium/eindproduct.