Open opdrachten
Criterium | Voorbeeld |
---|---|
Het materiaal biedt leerlingen de mogelijkheid om een eigen (samen)werkproces te kiezen. |
Leerlingen werken individueel of in coproductie aan een eigen opdracht. |
Het materiaal biedt vakoverstijgende opdrachten met een context die leerlingen uitdaagt op zoek te gaan naar verbanden (binnen en tussen domeinen) en samenhang (transfer naar andere vakgebieden). |
De leerling heeft de ruimte om zelf een opdracht te formuleren die gerelateerd is aan bijvoorbeeld natuurkunde of maatschappijleer. Hij stelt hierbij zelf ontwerpcriteria op. |
Het materiaal biedt een context die aansluit bij de alledaagse, actuele werkelijkheid.
|
De leerling stelt een 'community art project' uit de eigen regio centraal en doet onderzoek. . |
Het materiaal gaat uit van een breed scala aan bronnen.
|
De leerling krijgt bij de opdracht de gelegenheid om ongebruikelijke(r) bronnen te benutten zoals samenvattingen van proefschriften in aanverwante vakgebieden, populairwetenschappelijke artikelen of vakbladen. |
Het materiaal biedt leerlingen de mogelijkheid zelf het eindproduct te bepalen, bijvoorbeeld een poster, een moodbord of een filmpje voor de ELO. |
Leerlingen brengen individueel of in subgroepen de vakbegrippen uit de begrippenlijst van kunst (algemeen) in beeld en kiezen hiervoor hun eigen medium/eindproduct.
|