Vakspecifiek verrijken
Recht doen aan individuele verschillen
Groepen die verrijkingsonderwijs krijgen, zijn divers samengesteld. Dit varieert van goed presterende (bovengemiddelde) leerlingen, slimme (intelligente) leerlingen, zeer intelligente leerlingen tot en met (hoog)begaafde leerlingen. Door de grote diversiteit is het niet mogelijk om vooraf een verrijkingsaanbod te bieden dat voor alle leerlingen uitdagend en betekenisvol is. Het is daarom goed om over een aantal zaken (hoe, voor wie, wanneer, waar wilt u verrijkingsopdrachten in uw les(-sen) inzetten?) na te denken alvorens het verrijkingsaanbod te bepalen. Hiervoor is een vragenlijst ontwikkeld die u langs al deze vragen leidt. Zie Voorbereiding in het menu rechtsboven.
Daarnaast zal er meer zicht komen op wat leerlingen nodig hebben door met hen in gesprek te gaan en door het opdoen van ervaring met een rijk, gevarieerd en uitdagend aanbod. Daardoor kan er bewuster en doelgerichter invulling aan verrijkingsmateriaal gegeven worden. Het gaat dus zowel om het loslaten van een voorgestructureerd aanbod als om de interactie met de leerling. Blijf kritisch en blijf op zoek naar een passend verrijkend aanbod.
Verrijkingsmateriaal dient te voldoen aan bepaalde criteria voor verrijken. U vindt hieronder de algemene criteria voor verrijkingsmateriaal en via het menu rechtsboven kunt u gericht naar de uitwerkingen per vak met voorbeeldmaterialen zoeken.
Algemene criteria verrijkingsmateriaal
Criterium | Toelichting |
---|---|
Heeft een hoge moeilijkheidsgraad |
|
Bevat open opdrachten
|
|
Stimuleert een onderzoekende houding bij leerlingen
|
|
Vraagt om een reflectieve houding |
|
Geeft ruimte aan talentontwikkeling |
|
U vindt op deze website mogelijke uitwerkingen van deze criteria voor de volgende vakken:
Nederlands | Engels | Duits | Frans | Geschiedenis | Aardrijkskunde | |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Wiskunde | Natuurkunde | Biologie | Kunstvakken | Bewegings- onderwijs en sport |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Per vak komen hierbij steeds de volgende onderdelen aan bod:
- Vakspecifieke visie
- Voorbeeldmateriaal bij kenmerken voor verrijkingsmateriaal
- Verrijken van opdrachten