Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Coaching in de studententijd

    boekbespreking 21-10 2017 Louis.docx

    Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.

    542
    Geplaatst door Annemarie Gerritsen

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    2792
    Geplaatst door Redactie SLO

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking_LBBO_BB_nov2017.pdf

    Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

    2741
    Geplaatst door Redactie SLO

    Betekenisvol werken

    Betekenisvol werken Gifted@248_Herfst_2017.pdf

    Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.

    1882
    Geplaatst door Redactie SLO

    Recht doen aan verschillen is maatwerk

    Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)

    3025
    Geplaatst door Redactie SLO

    Wat kan en mag in het voortgezet onderwijs?

    20170410 Wat kan en mag in het vo voor getalenteerde leerlingen.pdf

    In dit overzicht wordt duidelijk wat er kan en mag binnen het voortgezet onderwijs wat betreft extra aanbod aan getalenteerde, begaafde leerlingen. Het overzicht is in samenwerking met het ministerie van OCW tot stand gekomen. Het geeft...

    2337
    Geplaatst door Redactie SLO

    Plannen doe je zo!

    Plannen doe je zo!.pdf

    Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs vinden het moeilijk: PLANNEN
    Dat je een agenda nodig hebt weten de meeste leerlingen wel. En vaak weten ze ook nog wel hoe je die agenda gebruikt. Maar huiswerk opschrijven en huiswerk plannen zijn twee verschi

    975
    Geplaatst door Jacqueline Saalmink

    Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

    uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf

    Een praktische toolkit waarmee je je onderwijsrepertoire van gedifferentieerd uitdagende lessen bijna eindeloos kan uitbreiden. Daarbij bouw je stapsgewijs voort op wat je wil en al kan, zodat je in flow blijft en controleverlies en verveling voorkomt.

    5969
    Geplaatst door Redactie SLO

    Zelfsturend leren met een puberbrein

    Artikel Zelfsturend leren met een puberbrein.pdf

    In dit onderzoek komt naar voren dat een substantiële groep leerlingen in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs moeilijkheden ervaart met executieve functies en dat er een verband bestaat tussen de mate van ontwikkeling van metacognitieve functies

    2508
    Geplaatst door Jacqueline Saalmink

    Het toetsen van de toekomst

    Leerplan_januari_februari_2016.pdf

    Toetsen om van te leren, niet om mee te beoordelen. Dat is het idee achter de diagnostische tussentoets in het laatste jaar van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit artikel vertelt over het experiment om formatief te toetsen voor de kernvakken.

    3184
    Geplaatst door Redactie SLO
Organisatie: Praktijk Psynergiek Oosterbeek
Organisatie: Zelfstandige
Functie: Groep 4