Binnen onderwijs: Havo/vwo

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:
508 KB

Criteria for a transition year

De overgang tussen het basis- en voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen een grote stap, omdat het veel veranderingen met zich meebrengt. Tijdens deze transitie kunnen begaafde en versnelde studenten op sociaal en academisch niveau voor...
Redactie SLO
35

Talenten Voeden

KWTO is zeer verheugd u aan het begin van 2020 het boek ‘Talenten Voeden’ van Juliette Walma van der Molen digitaal te kunnen aanbieden. Juliette is hoogleraar Talentontwikkeling, W&T aan de universiteit Twente.
1 MB

Talent Education Toolkit for Teachers (TETT)

In het Erasmus-plus project Talent Education hebben leraren, wetenschappers en opleiders samengewerkt om nieuwe leermethodes te ontwikkelen aangepast aan de leerbehoeftes van diverse groepen kinderen en adolescenten. De TETT is een gezamenlijke "toolkit"
18 KB

Coaching in de studententijd

Dit boek belicht vanuit veel hoeken de emotionele en psychologische ontwikkeling van studenten, de jongvolwassenen (17-25 jaar), een fase waarin de student vaak vrij definitieve beslissingen neemt op gebied van levensvisie, partnerkeuze en zelfbeeld.
796 KB

Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.
Redactie SLO
4861
8 MB

In gesprek met de leerling werken aan verrijking

Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.
Redactie SLO
4171
463 KB

Betekenisvol werken

Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.
Redactie SLO
2826

Recht doen aan verschillen is maatwerk

Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)
Redactie SLO
3953
265 KB

Wat kan en mag in het voortgezet onderwijs?

In dit overzicht wordt duidelijk wat er kan en mag binnen het voortgezet onderwijs wat betreft extra aanbod aan getalenteerde, begaafde leerlingen. Het overzicht is in samenwerking met het ministerie van OCW tot stand gekomen. Het geeft...
Redactie SLO
3106
1 MB

Plannen doe je zo!

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs vinden het moeilijk: PLANNEN Dat je een agenda nodig hebt weten de meeste leerlingen wel. En vaak weten ze ook nog wel hoe je die agenda gebruikt. Maar huiswerk opschrijven en huiswerk plannen zijn twee verschi
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties