Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Ruimte voor talentontwikkeling

 

Criterium Voorbeeld
Het materiaal biedt leerlingen de gelegenheid om verschillende rollen uit te proberen, bijvoorbeeld de rol van expert. Leerlingen geven uitleg aan anderen of proberen bronnen te zoeken en die voor zichzelf toegankelijk te maken.

Benut activiteiten en initiatieven van anderen, zoals die van het Stedelijk Museum Amsterdam of uit de eigen schoolomgeving.

 

Het materiaal biedt ruimte tot experimenteren met materiaal en techniek om zo de eigen talenten te ontdekken of verder te ontwikkelen.

Leerlingen krijgen ruimte om aan het werk te gaan met onbekend materiaal of een nieuwe techniek.

Het materiaal biedt leerlingen gelegenheid om naast het specifieke vak, ook te werken aan vaardigheden zoals samenwerken, plannen of werken onder druk.

Leerlingen krijgen de opdracht om niet alleen een huisstijl te ontwerpen maar vervolgens komt er met spoed 'meerwerk'.

Het materiaal biedt de leerling mogelijkheden om buiten de schoolomgeving vaardigheden te ontwikkelen zoals samenwerken, discussiëren, interviewen of presenteren (in tekst en/of beeldend kunstwerk).
  • Leerlingen gaan op snuffelstage of nemen een kijkje achter de schermen bij een culturele instelling, galerie of veilinghuis.
  • Leerlingen interviewen een kunsthandelaar, kunstenaar, journalist of…(?) aan de hand van een zelf gekozen, relevant onderwerp.
  • Leerlingen volgen een (digitaal) juniorcollege en verwerken persoonlijke leermomenten en bevindingen in een (beeldend) kunstwerk.
Het materiaal stimuleert leerlingen om mee te doen aan buitenschoolse activiteiten en daarvan in de eigen klas verslag (in taal of kunst) te doen.

Leerlingen doen mee aan wedstrijden zoals: