Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Hoge moeilijkheidsgraad

 

Criterium Voorbeeld

Het materiaal biedt een keuze voor een thema of onderwerp waar leerlingen nog weinig voorkennis over hebben.

Leerstof met voor de leerling een nieuw genre, een kunststroming of thema (bijvoorbeeld thema: 'Symbolen uit de digitale beeldcultuur' of 'Hedendaagse architectuur in de eigen regio'). Maak hierbij gebruik van bijvoorbeeld de Rijksmuseum volgende  .sites

Of:

  • Zet het werk van een specifieke kunstenaar centraal.
  • Combineer meerdere kunstdisciplines.

Het materiaal laat leerlingen echte problemen oplossen.

Maak een ontwerp voor een nieuw of bestaand product of nieuwe dienst aan de hand van specifieke ontwerpcriteria.

Het materiaal gaat uit van een moeilijk, abstract onderwerp.
  • Leerlingen maken een ontwerp voor 'item X' in de stijl van kunstenaar X.
  • Leerlingen onderzoeken wat de betekenis is van de kleur blauw in de wereldkunst (world art).

Het materiaal heeft betrekking op een groot aantal (gevarieerde) bronnen.

  • Voeg bij de praktijkopdracht een groter theoretisch deel toe waardoor het eventueel gekoppeld kan worden aan het profielwerkstuk of aan kunst (algemeen). Benut hierbij ter inspiratie ook de onderwerpen uit eerdere eindexamens kunst (algemeen) of tekenen.
  • Leerlingen doen bronnenonderzoek bij een archief of archeologische dienst in de eigen woonplaats/regio. .

Leerlingen benutten bronnen of educatief materiaal zoals bijvoorbeeld materiaal over Marc Chagall, en van verschillende (inter)nationale musea of culturele instellingen.

Het materiaal laat leerlingen kennismaken met ethische en morele dilemma's die typerend zijn voor het eigen interessegebied of die aansluiten bij de dagelijkse praktijk.

 

  • Ontwerp een kunstwerk voor een plek in de openbare ruimte en houd daarbij rekening met de wensen van verschillende shareholders.
  • Maak een culturele reisgids voor een bestemming naar keuze.