Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Moeite met autoriteit

Begaafde leerlingen denken snel en weten vaak veel van diverse onderwerpen. Ze zijn zich bewust dat ze vaak ook meer weten dan anderen. Soms denken ze ook meer te weten dan de leerkracht. Hierdoor hebben ze de neiging om steeds met de leerkracht in discussie gaat over zaken als de leerstof. Zowel wat betreft de inhoud als de uitvoering. Dit kan door de leerkracht ervaren worden als zeer hinderlijk en zelfs brutaal.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties