Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Weinig tot geen oogcontact

Geen oogcontact maken kan verschillende redenen hebben. Het kan zijn dat de begaafde leerling met sociale problemen het maken van oogcontact als onprettig ervaart. Indien een leerling zeer gevoelig is voor visuele prikkels kan het zijn dat het aangaan van oogcontact een overprikkeling bij hem veroorzaakt. Door deze overprikkeling is hij niet meer in staat zich te richten op andere zaken zoals het voeren van een gesprek.

Behalve dat leerlingen deze ongeschreven regel niet altijd begrijpen kan het ook te maken hebben met:

  • in gedachten zijn
  • in zichzelf gekeerd zijn terwijl ze nadenkend iets vertellen.
  • sommige kinderen zijn verlegen of worden nerveus als ze langere tijd iemand aan moeten kijken.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?

  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties