Moeite met werktempo
Door een traag werktempo kan het zijn dat de leerling de indruk wekt moeite te hebben met de inhoud van de leerstof. Mogelijk komt hij hierdoor vervolgens ook niet toe aan verrijkingsstof of andere voor hem interessante vraagstukken.
Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:
- Wat zie je bij de leerling?
- Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
- Wat ga je doen?
- Hoe ga je het realiseren?
Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart
Wat zie je bij de leerling?
- Traag werktempo
Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.
Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.
De leerling die moeite heeft met het werktempo heeft een leerkracht nodig die:
- Positief activeert.
- De leerling extra tijd geeft.
- De hoeveelheid stof aanpast waar mogelijk.
- Alleen de antwoorden laat opschrijven.
- De leerling naast de reguliere stof ook uitdagende sommen laat doen.
De leerling die moeite heeft met het werktempo heeft medeleerlingen nodig die:
- Begripvol zijn en kunnen aanjagen.
De leerling die moeite heeft met het werktempo heeft een onderwijsomgeving nodig die:
- Rustig is.
De leerling die moeite heeft met het werktempo heeft onderwijsmateriaal nodig dat:
- Dat stimuleert en beloont als er vooruitgang is (bijvoorbeeld computerprogramma’s met tempo thermometer).