Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Moeite met tellen

Indien de begaafde leerling moeite heeft met tellen kan dit in eerste instantie nog gecompenseerd worden door de eenvoud van de som. Maar bij complexe telvraagstukken zal de problematiek toenemen.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?
  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?

Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart

Wat zie je bij de leerling?

  • Moeite met synchroon tellen
  • Overslaan van getallen
  • Moeite met getalbegrip
  • Moeite met leren van symbolen
  • Tellen op de vingers, zelfs bij meer complexe berekeningen

Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.

Wat heeft de leerling op dit moment nodig?

Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.

De leerling die moeite heeft met tellen heeft een leerkracht nodig die:

  • Middels een gevarieerd aanbod blijft herhalen.
  • Gebruik maakt van alle zintuigen bij het aanleren van het tellen.
  • Ook op andere momenten in de lessen een beroep doet op kennis die de leerling moet automatiseren.

De leerling die moeite heeft met tellen heeft medeleerlingen nodig die:

  • Samen werken bij de herhaling.

De leerling die moeite heeft met tellen heeft een onderwijsomgeving nodig die:

  • Veel aanbod biedt (getallenlijn bv).

De leerling die moeite heeft met tellen heeft onderwijsmateriaal nodig dat:

  • Compenserend werkt.

Wat ga je doen? 

Hoe ga je het realiseren?