Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Moeite met automatiseren

Indien de begaafde leerling moeite heeft met automatiseren, dan zijn er bepaalde leerstofonderdelen die hardnekkig problemen zullen opleveren. Zoals bijvoorbeeld het leren van tafels. 

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?
  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?

Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart

Wat zie je bij de leerling?

  • Bij tafels – de leerling blijft de antwoorden verdubbelen i.p.v. het automatiseren van de tafels
  • Bij hoofdrekenen tot 20 – de leerling blijft uitrekenen, antwoorden zijn niet geautomatiseerd.

 

Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.

Wat heeft de leerling op dit moment nodig?

Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.

De leerling die moeite heeft met automatiseren heeft een leerkracht nodig die:

  • Naast het begrijpen dat het heel frustrerend is dat het beklijven niet lukt ook blijft zoeken naar een uitdagende wijze waarop de leerling het wel kan memoriseren.
  • Ook op andere momenten in de lessen een beroep doet op kennis die de leerling moet automatiseren.

De leerling die moeite heeft met automatiseren heeft medeleerlingen nodig die:

  • Blijven trainen door herhaling met de leerling.

De leerling die moeite heeft met automatiseren heeft onderwijsmateriaal nodig dat:

  • Uitdagend is en meer breinkapstokken biedt dan sec de som.
  • Stimulerend werkt door bijvoorbeeld rekenvaardigheden spelenderwijs te oefenen.

Wat ga je doen? 

Hoe ga je het realiseren?