Moeite met werkgeheugen
Problemen met het werkgeheugen kunnen leiden tot ernstige frustratie bij de begaafde leerling die wel het inzicht heeft om de som te kunnen oplossen.
Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:
- Wat zie je bij de leerling?
- Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
- Wat ga je doen?
- Hoe ga je het realiseren?
Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart
Wat zie je bij de leerling?
- Moeite met verhaaltjessommen
- Moeite met automatiseren van tafels
- Zwak geheugen voor symbolen en formules
Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.
Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.
De leerling die moeite heeft met het werkgeheugen heeft een leerkracht nodig die:
- Dit zich realiseert en blijft zoeken naar een aanpak die werkt en aansluit bij deze leerling.
- De leerling toestaat om hulpmiddelen te gebruiken zoals een tafelkaart.
- Alle zintuigen inzet bij het automatiseren.
De leerling die moeite heeft met het werkgeheugen heeft medeleerlingen nodig die:
- Begrip hebben voor de problemen die de leerling ervaart.
De leerling die moeite heeft met het werkgeheugen heeft een onderwijsomgeving nodig die:
- Die bereid zijn af en toe een geheugensteun te zijn.
De leerling die moeite heeft met het werkgeheugen heeft onderwijsmateriaal nodig dat:
- Ondersteuning biedt bij vaste structuren (denk aan de structuur kaarten van Braams).