Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Moeite met rekeninzicht

Begaafde leerlingen beschikken vaak over veel inzicht. Als dit op het gebied van rekenen achterblijft, kan dat leiden tot frustraties.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?
  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?

 

Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart

Wat zie je bij de leerling?

  • Problemen met inzicht en volgorde bij klokkijken, rekenrijen en schatten.
  • Weinig inzicht in de waarde van getallen en de verbanden daartussen.
  • Moeite met omgaan met hoeveelheden en afstanden.
  • De essentie niet uit een rekentekst (verhaaltjessom) kunnen halen.
  • Fouten maken in de stapsgewijze aanpak.
  • Problemen in de volgorde van de te nemen stappen bij een bepaalde strategie.
  • Ontwikkelen eigen (ingewikkelde) rekenstrategieën. Veel berekeningen leiden vaak tot grotere kans op fouten.
  • Zwakke vaardigheden in gebruik van rekenmachine.

Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.

Wat heeft de leerling op dit moment nodig?

Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.

De leerling die moeite heeft met rekeninzicht heeft een leerkracht nodig die:

  • Dit zich realiseert en blijft zoeken naar een aanpak die werkt en aansluit bij deze leerling.
  • De aanpak kan opsplitsen in deelstappen en deze visueel ondersteunt.
  • Overzichtelijk en gestructureerd werkt.
  • Gebruik maakt van 1 oplossingsstrategie.

De leerling die moeite heeft met rekeninzicht heeft medeleerlingen nodig die:

  • Begrip hebben voor de problemen die de leerling ervaart.

De leerling die moeite heeft met rekeninzicht heeft onderwijsmateriaal nodig dat:

  • Enkelvoudige strategieën.
  • Compenserende hulpmiddelen.
  • Correctiesleutels en ingevulde werkboeken.
  • Multi sensorische aanpak.
  • Uittekenen van het rekenprobleem.
  • Relaties leggen met rekensituaties in de dagelijkse praktijk.
  • Preteaching.

Wat ga je doen? 

Hoe ga je het realiseren?