Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Horen - auditieve verwerking

Een begaafde leerling die problemen heeft met de auditieve prikkelverwerking kan sneller afgeleid raken door auditieve prikkels in zijn omgeving.

Ook kan het moeite kosten om uit een veelheid van auditieve informatie de juiste of relevante informatie te selecteren. Dit kan bijvoorbeeld tot problemen leiden als de leerling naar een instructie moet luisteren terwijl er allerlei achtergrond geluiden zijn zoals geschuifel, gefluister of geluid van spelende kinderen op het plein.

Ook kan het zijn dat een leerling zo geprikkeld raakt door visuele informatie dat de auditieve informatie onvoldoende tot de leerling doordringt.

 

Tip:

  • Ga met de leerling in gesprek om zicht te krijgen op hoe het de auditieve prikkels in de klas ervaart.
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties