Binnen thema: Dubbel bijzonder

Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Zien - visuele verwerking

Een begaafde leerling die problemen heeft met de visuele prikkelverwerking kan sneller afgeleid raken door visuele prikkels in zijn omgeving. Ook kan het moeite kosten om uit een veelheid van visuele informatie de juiste of relevante informatie te selecteren. Dit kan bijvoorbeeld tot problemen leiden als een leerling zich moet richten op informatie op het bord terwijl hij buiten allerlei kinderen op de speelplaats ziet. Of als er naast de tekst in het boek hele interessante plaatjes te zien zijn.

Het kan ook zijn dat de leerling zich opzettelijk afsluit voor visuele informatie om zich zo beter op bijvoorbeeld de auditieve informatie te kunnen richten.

 

Tip:

  • Ga met de leerling in gesprek om zicht te krijgen op hoe de leerling de visuele prikkels in de klas ervaart.
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties