Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Moeite met auditieve vaardigheden

Als een begaafde leerling moeite heeft met auditieve vaardigheden kan dit in de dagelijkse omgang en tijdens instructiemomenten ervoor zorgen dat hij op een lager niveau imponeert dan past bij zijn cognitieve niveau omdat het begrijpen en verwerken van auditieve informatie meer moeite kost dan bij leeftijdsgenoten. 

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?
  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?

Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart.

Wat zie je bij de leerling?

  • Heeft moeit met op de voet volgen van auditieve informatie
  • Moeite met het onthouden van versjes en liedjes
  • Moeite met het onthouden en opvolgen van instructie
  • Moeite met het onthouden van voorgelezen verhaaltjes
  • Moeite met rijmen
  • Moeite met het onderscheiden van klankverschillen
  • Moeite met het auditief onderscheiden van losse klanken in een woord
  • Moeite met het samenvoegen van losse klanken
  • Heeft moeite met verstaan in rumoer.
  • De leerling is beweeglijk en lijkt ongeïnteresseerd.
  • De leerling kan zijn/haar aandacht niet lang blijven richten bij het volgen van auditieve informatie. 

Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.

Wat heeft de leerling op dit moment nodig?

Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.

 

De leerling die moeite heeft met auditieve vaardigheden heeft een leerkracht nodig die:

  • Duidelijk en gestructureerde instructies geeft.
  • Gebruik maakt van visuele en/of tactiele hulpmiddelen ter ondersteuning van verbale informatie.
  • Informatie in visuele modellen ordent zodat de leerling de rode draad kan volgen.
  • Checkt of de verbale instructie voldoende is geweest om de koppeling te maken naar de opdracht.
  • Die de leerling persoonlijk aanspreekt wanneer er geluisterd moet worden.
  • Eventueel individuele instructie biedt

De leerling die moeite heeft met auditieve vaardigheden heeft medeleerlingen nodig die:

  • Bereid zijn informatie nogmaals te herhalen.

De leerling die moeite heeft met auditieve vaardigheden heeft een onderwijsomgeving nodig die:

  • Rustig is (goede signaal-ruisverhouding)
  • Waar hij/zij in de buurt van de leerkracht kan zitten.
  • Waar hij/zij goed zicht heeft op het bord.

De leerling die moeite heeft met auditieve vaardigheden heeft onderwijsmateriaal nodig dat:

  • Schriftelijk  of visueel ondersteund wordt.

Wat ga je doen? 

Hoe ga je het realiseren?