Dubbel bijzonder

Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen noemen we "dubbel bijzonder". Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend...

Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?

Verken binnen dit thema welke succesvolle strategieen kunnen bijdragen aan de optimale talentontwikkeling van deze bijzondere kinderen.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Moeite met informatieverwerking

Als een begaafde leerling moeite met informatieverwerking kan dit in de dagelijkse omgang en tijdens instructiemomenten ervoor zorgen dat hij op een lager niveau imponeert dan past bij zijn cognitieve niveau omdat communicatieprocessen te snel verlopen en de leerling dus altijd te laat is.

Indien bovenstaande aansluit bij uw bevindingen bij een specifieke leerling, verken dan de volgende vragen:

  1. Wat zie je bij de leerling?
  2. Wat heeft de leerling op dit moment nodig?
  3. Wat ga je doen?
  4. Hoe ga je het realiseren?

Observeer (opnieuw) de situatie en breng deze in kaart

Wat zie je bij de leerling?

  • Trage informatieverwerking
  • De leerling heeft veel tijd nodig om te reageren op een vraag of tijdens de interactie met de ander.
  • De leerling reageert later op een al eerder gestelde vraag.
  • Moeite met het opvolgen en onthouden van instructies
  • Moeite om onder tijdsdruk snel informatie te verwerken en te reageren.
  • Discrepantie tussen het verbale uitdrukken en de schriftelijke verwerking.
  • Moeite met het onthouden en reproduceren van rijm en liedteksten.

Analyseer na de fase van signaleren samen met leerling, ouders en andere betrokkenen het beeld van de situatie. Bepaal wat nodig is om de situatie te veranderen en benoem de onderwijsbehoeften van de leerling.

Wat heeft de leerling op dit moment nodig?

Het is belangrijk dat de leerling ervaart dat hij zelf invloed heeft op zijn eigen ontwikkeling. Hiervoor is het nodig dat de leerling zijn eigen kwaliteiten en uitdagingen (er)kent.

 

De leerling die moeite heeft met informatieverwerking heeft een leerkracht nodig die:

  • Duidelijk en gestructureerde instructies geeft.
  • Gebruik maakt van visuele en/of tactiele hulpmiddelen ter ondersteuning van verbale informatie.
  • Checkt of de verbale instructie voldoende is geweest om de koppeling te maken naar de opdracht.
  • Eventueel individuele instructie biedt
  • Helpt de verbale informatie te structureren en te vertalen naar de praktische verwerking.

De leerling die moeite heeft met informatieverwerking  heeft medeleerlingen nodig die:

  • De leerling accepteren zoals hij/zij is.
  • Waarmee hij/zij kan overleggen en, samenwerken (maatje).

De leerling die moeite heeft met informatieverwerking  heeft een onderwijsomgeving nodig die:

  • Samenwerken mogelijk maakt.
    (Denk aan coöperatieve werkvormen)

De leerling die moeite heeft met informatieverwerking  heeft onderwijsmateriaal nodig dat:

  • Duidelijk en gestructureerd is en voorzien van schriftelijke instructie.
  • Zelfcorrigerend is.
  • Aansluit bij het niveau en de interesse van de leerling.
  • Die een beroep doen op andere leerkanalen dan het auditieve leerkanaal.

Wat ga je doen? 

Hoe ga je het realiseren?