Havo/vwo

Aandacht voor talent vraagt om een gevarieerd onderwijsaanbod dat recht doet aan verschillen. Daarnaast is goede begeleiding essentieel. Nu eens ligt het accent op onderwijsaanpassingen voor de -in potentie- beste leerlingen, dan weer op ontwikkeling van specifieke talenten bij toptalenten. Iedere school maakt keuzes. Informatie, praktijkvoorbeelden, voorbeelden van arrangementen en tools voor schoolontwikkeling ondersteunen u bij het maken van keuzes.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Versnellen

Versnellen als interventiemiddel komt in het voortgezet onderwijs minder vaak voor dan in het primair onderwijs. Vaak richten middelbare scholen zich op een breder en/of verdiept aanbod van vakken of biedt de school andere mogelijkheden ter ontplooiing, zoals collegebezoek aan het HBO of universiteit en cursussen of masterclasses.

Versnellen kan op meerdere manieren

  • Leerlingen kunnen één of meerdere examenvakken een jaar eerder afsluiten.
  • In individuele gevallen kan een leerling één of meerdere klassen overslaan. Een leerling van het Stedelijk Gymnasium Schiedam is hier een bijvoorbeeld van. Hij sloeg groep drie op de basisschool over, sloot de eerste vier jaar op het Stedelijk Gymnasium Schiedam in één jaar af en deed vervolgens met 13 jaar eindexamen. 
  • De school biedt de mogelijkheid aan om 3 jaar onderbouw in 2 jaar te doen. Leerlingen ziten in een zogenaamde sprintklas. Vervolgens wordt na de tweejarige basis voor de daarop volgende vier jaar een traject op maat aangeboden, waarin de leerlingen ruimte krijgen voor verbreding, het lopen van stages en het werken aan de persoonlijke ontwikkeling en interesses.