Binnen thema: Talentontwikkeling

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:
2 MB

Kwaliteitskaart Stimulerend Signaleren

In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe een rijke leeromgeving het mogelijk maakt dat begaafde leerlingen hun talenten kunnen laten zien en verder kunnen ontwikkelen. Een stimulerende omgeving maakt signaleren mogelijk.
Redactie SLO
5 jaar geleden
9453
385 KB

Zelfsturend leren met een puberbrein

In dit onderzoek komt naar voren dat een substantiële groep leerlingen in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs moeilijkheden ervaart met executieve functies en dat er een verband bestaat tussen de mate van ontwikkeling van metacognitieve functies

Vak(ken) afronden op een hoger niveau

Om talenten van vmbo-leerlingen optimaal te benutten kunnen één of meerdere vakken op een hoger niveau afgerond worden. De publicatie Vak(ken) afronden op een hoger niveau biedt hiertoe een beknopte en praktische handreiking voor (vak)leerkrachten, school
Redactie SLO
5 jaar geleden
3389
756 KB

Zelf laten denken helpt

Op school is vooral aandacht voor formeel leren. Voor andere manieren van leren is weinig ruimte en die beperkte ruimte wordt ook nog eens steeds minder, niet alleen in de bovenbouw, maar ook in kleutergroepen. In dit artikel verkennen we deze verschillen

Finland: “Punten geven is bij wet verboden”

De toetsen die in Finland worden gegeven zijn niet voor elke leerling gelijk. Als we het onderwijs in Nederland beter aan willen laten sluiten op een grote diversiteit aan verschillende talenten, dan zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. .
1 MB

Talentontwikkeling op de havo

In deze publicatie 'Talentontwikkeling op de havo'  doet Peter Bunnik verslag van de discussie die hij heeft gevoerd met een aantal docenten, afdelingsleiders en schoolleiders uit het voortgezet onderwijs over profilering van de havo en de...
Redactie SLO
6 jaar geleden
4442

Aan de slag met slimme kleuters

Gericht op interne begeleiders en leraren uit groep 1-2.

Presteren naar vermogen

Uit dit rapport van de Onderwijsraad (2007) blijkt dat 10% van de leerlingen op de basisschool minder presteert dan te verwachten is, met name op het terrein van taal en rekenen. Vergeleken met andere landen blijkt verder dat met name de...
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties