Binnen thema: Talentontwikkeling

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:
1 MB

Talent & ontwikkeling in beeld

Veel scholen zijn op zoek naar een digitaal portfolio waarin de leerling centraal staat. Het is een flinke uitdaging om het perfecte instrument te vinden. In deze publicatie vertellen twee collega's over hun eigen zoektocht naar een complementair digitaal
1 MB

Talent Education Toolkit for Teachers (TETT)

In het Erasmus-plus project Talent Education hebben leraren, wetenschappers en opleiders samengewerkt om nieuwe leermethodes te ontwikkelen aangepast aan de leerbehoeftes van diverse groepen kinderen en adolescenten. De TETT is een gezamenlijke "toolkit"

Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.
796 KB

Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.
Redactie SLO
3219
2 MB

Kwaliteitskaart Kleuters

Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.
Redactie SLO
3092
8 MB

In gesprek met de leerling werken aan verrijking

Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.
Redactie SLO
3010
463 KB

Betekenisvol werken

Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.
Redactie SLO
2062

Recht doen aan verschillen is maatwerk

Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)
Redactie SLO
3270

Uitdagend en functioneel taalonderwijs

Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

Rekenonderwijs kan anders

Rekenonderwijs wordt op de meeste scholen vooral bepaald door (de inhoud en opbouw van) de rekenmethode. Leerlingen worden geacht die te volgen in het daarin aangegeven tempo en volgorde en met de in de werkboeken aangeboden vormen. Dat is niet wat artike
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties