Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    957
    Geplaatst door Redactie SLO

    Kwaliteitskaart Kleuters

    Kwaliteitskaart Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.pdf

    Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    750
    Geplaatst door Redactie SLO

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking_LBBO_BB_nov2017.pdf

    Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

    1740
    Geplaatst door Redactie SLO

    Betekenisvol werken

    Betekenisvol werken Gifted@248_Herfst_2017.pdf

    Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.

    1176
    Geplaatst door Redactie SLO

    Recht doen aan verschillen is maatwerk

    Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)

    2116
    Geplaatst door Redactie SLO

    Uitdagend en functioneel taalonderwijs

    Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

    2375
    Geplaatst door Dolf Janson

    Rekenonderwijs kan anders

    Rekenonderwijs wordt op de meeste scholen vooral bepaald door (de inhoud en opbouw van) de rekenmethode. Leerlingen worden geacht die te volgen in het daarin aangegeven tempo en volgorde en met de in de werkboeken aangeboden vormen. Dat is niet wat artike

    1753
    Geplaatst door Dolf Janson

    slim leren voor cognitief talent

    Het slimme onderwijsarrangement.pdf

    als je de onderwijsbehoefte van cognitieve talentvolle leerlingen bekijkt. De doelen voor deze doelgroep op een rij zet. De competenties die de leerkracht nodig heeft om de leerlingen te begeleiden kent. Hoe ziet dan een ideaal arrangement eruit?

    1591
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren voor cognitief talent

    Wat is het profiel van de ideale leerkracht.pdf

    Welke eigenschappen en competenties heb je nodig om cognitief talentvolle leerlingen te begeleiden. Er zijn competenties beschreven voor de begeleiders van hoogbegaafde kinderen. Zijn die voldoende en is er eigenlijk wel verschil met het begeleiden van re

    572
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren voor cognitief talent

    Wat is de onderwijsbehoefte van Cognitief Talentvolle leerlingen .pdf

    het signaleren van de onderwijsbehoefte van basisschoolleerlingen kan je doen op basis van (toets) resultaten. Het talent van een kind als uitgangspunt nemen lijkt meer recht te doen aan de ontwikkeling van een kind. Wat heeft een cognitief talentvolle ba

    792
    Geplaatst door Ageeth Bos
Organisatie: JansonAdvies
Functie: expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: Comperio College
Functie: Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep)