Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Recht doen aan verschillen is maatwerk

    Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)

    839
    Geplaatst door Redactie SLO

    Uitdagend en functioneel taalonderwijs

    Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

    1359
    Geplaatst door Dolf Janson

    Rekenonderwijs kan anders

    Rekenonderwijs wordt op de meeste scholen vooral bepaald door (de inhoud en opbouw van) de rekenmethode. Leerlingen worden geacht die te volgen in het daarin aangegeven tempo en volgorde en met de in de werkboeken aangeboden vormen. Dat is niet wat artike

    1087
    Geplaatst door Dolf Janson

    slim leren voor cognitief talent

    Het slimme onderwijsarrangement.pdf

    als je de onderwijsbehoefte van cognitieve talentvolle leerlingen bekijkt. De doelen voor deze doelgroep op een rij zet. De competenties die de leerkracht nodig heeft om de leerlingen te begeleiden kent. Hoe ziet dan een ideaal arrangement eruit?

    750
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren voor cognitief talent

    Wat is het profiel van de ideale leerkracht.pdf

    Welke eigenschappen en competenties heb je nodig om cognitief talentvolle leerlingen te begeleiden. Er zijn competenties beschreven voor de begeleiders van hoogbegaafde kinderen. Zijn die voldoende en is er eigenlijk wel verschil met het begeleiden van re

    189
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren voor cognitief talent

    Wat is de onderwijsbehoefte van Cognitief Talentvolle leerlingen .pdf

    het signaleren van de onderwijsbehoefte van basisschoolleerlingen kan je doen op basis van (toets) resultaten. Het talent van een kind als uitgangspunt nemen lijkt meer recht te doen aan de ontwikkeling van een kind. Wat heeft een cognitief talentvolle ba

    313
    Geplaatst door Ageeth Bos

    slim leren met een PLP

    Welke doelen stellen we voor onze cognitief talentvolle leerlingen.pdf

    Welke doelen kies je voor je leerlingen? Kijkend naar de onderwijsbehoefte van cognitief talentvolle leerlingen is de constatering dat leerstofdoelen niet het belangrijkste zijn voor deze groep. Naast een goede relatie met de leerkracht heeft deze leerlin

    1080
    Geplaatst door Ageeth Bos

    Positive Discipline

    Het boek Opvoeden met Positive Discipline van Jane Nelsen, met daarin alle onderwerpen voor thuis en in de klas - nu beschikbaar in het Nederlands

    826
    Geplaatst door Neda Djavdan-Badcoubei

    Onderzoeken met de klas

    Wetenschap en technologie (W&T) is overal om ons heen en leent zich dan ook bij uitstek om op een thematische en vakoverstijgende manier aan te bieden. We laten scholen en leerkrachten zien hoe je op een hele leuke manier en onder deskundige...

    888
    Geplaatst door Anne van den Bos

    Xperimenta Magazine

    Het Xperimenta Magazine is gemaakt voor nieuwsgierige kinderen in de bovenbouw van de basisschool en in de onderbouw van de middelbare school. Het magazine komt voort uit de Xperimenta-middagen die maandelijks worden gehouden. Xperimenta Magazine is een i

    1060
    Geplaatst door Anne van den Bos
Functie(s): expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: JansonAdvies
Functie(s): Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep)
Organisatie: Comperio College
Functie(s): Opleider/trainer, Uitgever
Functie(s): Projectleider