Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    1644
    Geplaatst door Redactie SLO

    Betekenisvol werken

    Betekenisvol werken Gifted@248_Herfst_2017.pdf

    Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.

    1430
    Geplaatst door Redactie SLO

    Recht doen aan verschillen is maatwerk

    Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)

    2412
    Geplaatst door Redactie SLO

    Wat kan en mag in het voortgezet onderwijs?

    20170410 Wat kan en mag in het vo voor getalenteerde leerlingen.pdf

    In dit overzicht wordt duidelijk wat er kan en mag binnen het voortgezet onderwijs wat betreft extra aanbod aan getalenteerde, begaafde leerlingen. Het overzicht is in samenwerking met het ministerie van OCW tot stand gekomen. Het geeft...

    1869
    Geplaatst door Redactie SLO

    Talentontwikkeling?

    Artikel talentontwikkeling (003).pdf

    In dit artikel wordt beschreven hoe een vmbo-school op geheel eigen en creatieve wijze gebruik heeft gemaakt van de hulpmiddelen van SLO om te komen tot een aanpak voor talentontwikkeling.

    1186
    Geplaatst door Redactie SLO

    Sportieve leerlingen in de bovenbouw van vmbo-bb/k

    sportieve-leerlingen-in-de-bovenbouw-van-vmbo-bb-kb.pdf

    De publicatie beschrijft drie varianten waarmee scholen de talenten van sportieve basis- en kaderleerlingen verder kunnen helpen ontplooien en hen voor kunnen bereiden op vervolgstudie en beroep.

    1361
    Geplaatst door Redactie SLO

    Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

    uitdagendgedifferentieerdvakonderwijsdef.pdf

    Een praktische toolkit waarmee je je onderwijsrepertoire van gedifferentieerd uitdagende lessen bijna eindeloos kan uitbreiden. Daarbij bouw je stapsgewijs voort op wat je wil en al kan, zodat je in flow blijft en controleverlies en verveling voorkomt.

    5283
    Geplaatst door Redactie SLO

    Het toetsen van de toekomst

    Leerplan_januari_februari_2016.pdf

    Toetsen om van te leren, niet om mee te beoordelen. Dat is het idee achter de diagnostische tussentoets in het laatste jaar van de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dit artikel vertelt over het experiment om formatief te toetsen voor de kernvakken.

    2902
    Geplaatst door Redactie SLO

    Vak(ken) afronden op een hoger niveau

    Om talenten van vmbo-leerlingen optimaal te benutten kunnen één of meerdere vakken op een hoger niveau afgerond worden. De publicatie Vak(ken) afronden op een hoger niveau biedt hiertoe een beknopte en praktische handreiking voor (vak)leerkrachten, school

    2676
    Geplaatst door Redactie SLO

    Regionale good practices

    De kwartiermakers Overijssel & Oost-Gelderland geven met deze publicatie een inzicht in 15 good practices binnen onze regio.
    Zij geven op verschillende wijze invulling aan talentontwikkeling : van ondernemend talent tot cognitief toptalent en van creat

Organisatie: Psm-onderwijsadvies & Kwartiermaker Talentontwikkeling Overijssel & Oost Gelderland
Functie: Kwartiermaker Toptalenten Overijssel & Oost-Gelderland; projectleider KWTO; zelfstandig onderwijsadviseur