Inloggen?

Inloggen Help

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van dit type bijdrage. U kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

    Hoe volgen we talentontwikkeling optimaal?

    Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.

    673
    Geplaatst door Astrid Timmermans

    Kwaliteitskaart Onderzoekend en ontwerpend leren

    kwaliteitskaart onderzoekend en ontwerpend leren.pdf

    In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

    1912
    Geplaatst door Redactie SLO

    Kwaliteitskaart Kleuters

    Kwaliteitskaart Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.pdf

    Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    1825
    Geplaatst door Redactie SLO

    Onderwijsbehoeften hoogbegaafde kinderen

    De Boer-Bruggink & Huiskamp (2018).pdf

    Artikel in JSW (juni, 2018) met een uitwerking van (mogelijke) onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen.

    1506
    Geplaatst door Marjon de Boer-Bruggink

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking

    In gesprek met de leerling werken aan verrijking_LBBO_BB_nov2017.pdf

    Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

    2207
    Geplaatst door Redactie SLO

    Betekenisvol werken

    Betekenisvol werken Gifted@248_Herfst_2017.pdf

    Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.

    1533
    Geplaatst door Redactie SLO

    Slagvaardig met Snelle Kleuters

    In 'Slagvaardig met snelle kleuters' staat de signalering en de begeleiding van kleuters met een voorsprong centraal. Hierbij wordt uitgegaan van het ontwikkelen van vaardigheden.

    1614
    Geplaatst door Lilian van der Poel

    Recht doen aan verschillen is maatwerk

    Hoe manifesteert maatwerk zich in beleid en praktijk, wat zijn recente ontwikkelingen en wat zijn de curriculaire uitdagingen op het terrein van maatwerk? Daarover gaat dit hoofdstuk uit de Curriculumspiegel 2017 (SLO)

    2554
    Geplaatst door Redactie SLO

    Uitdagend en functioneel taalonderwijs

    Taalonderwijs kan veel rijker en betekenisvoller dan de meeste scholen nu gewend zijn. Er ligt een te sterke nadruk op schriftelijke taal, waarbij de opdrachten in de werkboeken grotendeels gesloten zijn, want er moet een antwoordenboek bij passen. Hierdo

    2775
    Geplaatst door Dolf Janson

    Rekenonderwijs kan anders

    Rekenonderwijs wordt op de meeste scholen vooral bepaald door (de inhoud en opbouw van) de rekenmethode. Leerlingen worden geacht die te volgen in het daarin aangegeven tempo en volgorde en met de in de werkboeken aangeboden vormen. Dat is niet wat artike

    2026
    Geplaatst door Dolf Janson
Organisatie: JansonAdvies
Functie: expert tbv ontwikkeling taal/spelling- en reken-inhouden - verbonden met de thema's
Organisatie: XL-leren
Functie: Specialist begaafdheid
Organisatie: Platform Bèta Techniek
Functie: Coördinator begaafdheid / talentontwikkeling, Beleidsmedewerker, Opleider/trainer, Uitgever, Kwartierkmaker Toptalenten Regio Utrecht West-Gelderland
Functie: Senior docent (ortho)pedagogiek - Onderzoeker academische werkplaats pedagogische sensitiviteit bij hoogbegaafdheid