Potential Indicators of Giftedness in HFD
Back to the Drawing Board: A Descriptive Study on Potential Indicators of Giftedness in Human Figure Drawings of Children Aged 4 to 6 Years.

Deze studie beschrijft uitzonderlijke items in human figure drawings (HFD's) die zijn besproken als mogelijke uitingen van intellectuele begaafdheid. Het doel was om als eerste stap te dienen in de ontwikkeling van een screeningstool voor HFD's die kan worden gebruikt als onderdeel van het identificatieproces van hoogbegaafde kinderen. We onderzochten de frequentiewaarop 158 items voorkwamen in HFD's van 206 kinderen van 4 tot 6 jaar (17 potentieel hoogbegaafd). Fijne details en toevoegingen aan de menselijke figuur bleken bijzonder, vooral bij tekeningen van 4-jarigen. Enkele bijzondere items werden vaker of uitsluitend getekend door potentieel hoogbegaafde kinderen. Uitzonderlijkheid in tekeningen van potentieel hoogbegaafde kinderen was het meest zichtbaar in HFD's van 4-jarigen en werd meestal minder zichtbaar naarmate ze ouder werden. Verder onderzoek met grotere steekproeven is nodig om solide conclusies te trekken over HFD's van hoogbegaafde kinderen.
Mathijssen, S., Feltzer, M. J. A., Hoogeveen, L., Denissen, J., & Bakx, A. (2022). Back to the drawing board: A descriptive study on potential indicators of giftedness in human figure drawings of children aged 4 to 6 years. Roeper Review, 44(4), 249–262. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02783193.2022.2115180doi.org/10.1080/02783193.2022.2115180