Document

Hoe gaan we om met onze best presterende leerlingen?

Details

Map: Hoofdmap
Geplaatst op: 15 april 2015 - 08:32
Aantal keer bekeken: 30
Profielfoto van Sandra Elzinga
(onbekend)
15 april 2015 | 1 minuut lezen
Dit document is vrij

Dit document is vrij voor gebruik voor de leden van deze werkgroep en kan momenteel worden gedownload en/of bewerkt.

Omschrijving

Gedifferentieerd onderwijs betekent van oudsher vooral aandacht voor de zwakkere leerling. Dat is goed en erg belangrijk. Maar hoe zit het met de (cognitief) best presterende leerlingen? Hoe worden zij tijdens hun schoolcarrière ondersteund? Volgens internationale onderzoeken blijven de best presterende Nederlandse leerlingen achter op leeftijdgenoten in andere landen. Het afgelopen jaar heeft de Inspectie van het Onderwijs de huidige stand van zaken in kaart gebracht. De hoofdlijnen van de bevindingen vindt u in deze brochure. We hebben voor deze handzame vorm gekozen, omdat we denken dat scholen en instellingen veel voordeel kunnen hebben van de informatie. En omdat we constateren dat er inderdaad nog veel groeikansen zijn. Want het behoeft nauwelijks betoog dat het belangrijk is dat ook de best presterende leerlingen onderwijs en aandacht op maat krijgen. Dat is immers van belang voor zowel de indivuele ontplooiing van deze leerlingen, als voor de kwaliteit van het onderwijs op een school, als voor de samenleving als geheel.