Document

Excellent Gemotiveerd Talent aan Zet

Details

Map: Hoofdmap / Instanties
Geplaatst op: 24 maart 2014 - 19:39
Aantal keer bekeken: 48
Profielfoto van Dirk van der Wulp
(onbekend)
24 maart 2014 | 1 minuut lezen
Dit document is vrij

Dit document is vrij voor gebruik voor de leden van deze werkgroep en kan momenteel worden gedownload en/of bewerkt.

Omschrijving

Een  motiverende  nascholing  voor  docenten  en  mentoren (en hun leidinggevenden)

“Een zes is toch voldoende?”
“Ze zitten alleen maar achterover en doen niets”
In deze training gaan we, aan de hand van wetenschappelijk-theoretische achtergronden, aan de slag met de vraag hoe we leerlingen in de klas kunnen inspireren en motiveren tot hogere prestaties. 

Lees meer in het pdf-document!

Profielfoto van Marijke Schekkerman
10 jaar geleden
Profielfoto van Marijke Schekkerman
10 jaar geleden

Ik zie dat deze nascholing gericht is op het VO ?? Hebben jullie al met bepaalde scholen dit traject doorlopen ?? en succes geboekt ?

Profielfoto van Dirk van der Wulp
(onbekend)
10 jaar geleden
Profielfoto van Dirk van der Wulp
(onbekend)
10 jaar geleden

Marijke,
Ondertussen hebben we op zo'n zes scholen de training gegeven.

Op het KKC schreef men na afloop in het docentenblad van de school:
"De afgelopen weken hebben wij de cursus 'Excellent Gemotiveerd' gevolgd. De cursus bestond uit vier bijeenkomsten op dinsdag van 16.00 tot 20.00 uur.
Centraal thema van de cursus is het motiveren van leerlingen. Hoe kun je als docent het beste uit elke leerling halen? Hoe motiveer je groepen en individuen? De cursusleiders pasten de cursus aan op de vragen die binnen dat kader van ons, de cursisten, kwamen. Elke cursist krijgt een map en een USB-stick met een schat aan informatieve artikelen en links naar filmpjes. Er is ruimte voor ideeënuitwisseling en de theorie wordt direct concreet vertaald naar de dagelijkse praktijk van het lesgeven. De trainers hebben de cursus zo vormgegeven dat elke opdracht die wij kregen meteen een demonstratie was van een werkvorm die je zo in de klas kon gebruiken.
Zonder al te veel te verraden van de cursus willen we drie eyeopeners noemen. Ten eerste, knap van Dirk en Sandra is dat ze je laten zien dat je al heel veel goed doet en dat kleine aanpassingen aan je lessen een heel verschil kunnen maken. Een tweede opmerkelijke ontwikkeling was dat wij gedurende de week veel meer aan het overleggen waren met medecursisten over of een werkvorm was gelukt en tegen welke moeilijkheden we waren aangelopen. Bij iedereen borrelde en bruiste er iets van binnen en we voelden ons allemaal geïnspireerd het geleerde in de praktijk te brengen! Ten derde hebben we ervaren dat het leerzaam is om zelf dingen te ervaren. Als cursisten wilden we allemaal ‘tips’ van Sandra en Dirk krijgen, net als onze eigen leerlingen. Maar ook als docent moet je geen tips geven, leerlingen hebben de capaciteit om hun eigen ‘tips’ te ontdekken als je ze een zetje in de goede richting geeft. Dit hebben wij ervaren vanuit de positie van de leerling (cursist) en als docent voor de klas.
Naast veel nieuwe inzichten heeft de cursus ons ook een concreet lesplan opgeleverd. We hebben nieuwe opdrachten ontwikkeld die de leerlingen zelf verantwoordelijk maken voor hun eigen leerproces met als doel hen ‘excellent’ te motiveren."

De evaluaties van één van de twee trainingen op het Bertrand Russell vind je hier:
http://vanderwulp.eu/okc/Evaluaties%20Excellent%20Gemotiveerd.pdf

Op alle andere scholen worden vergelijkbare evaluaties gegeven.

Dus ja, volgens mij hebben we aardig succes geboekt op die scholen