Talentnetwerk Zuid-Holland

Profielfoto van Floor Raeijmaekers

Vacature bij Het TalentenLab!

Het TalentenLab in Breda is op zoek naar een jongerencoach, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

Ervaring met onderpresteren en groeimindset is een grote pré. Wij zoeken iemand die zelfstandig en zelfverantwoordelijk kan werken.

Je werkt op ZZP-basis en je uren zijn afhankelijk van het aantal cliënten dat zich aanmeldt. We verwachten je voor 1 à 2 dagen per week in te kunnen zetten.

Wij bieden je een inspirerende werkplek en de gezelligheid van een klein, ervaren team. Meer weten over Het Talentenlab? Kijk op www.hettalentenlab.nl of op onze accounts op Facebook en Instagram.

Interesse? Mail dan voor 24 september 2021 naar floor@hettalentenlab.nl.

Profielfoto van Brigit Brinkman

Omdat deDNKRS Voorburg groeit, zoeken wij zzp’ers!

Wij zoeken:

  • een leerkracht voor onze verrijkingsklassen
  • een specialist hoogbegaafdheid voor begeleiding van hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs

Wat wij van onze collega’s verwachten

Het liefst ervaring en in ieder geval gedegen kennis over hoogbegaafdheid. Maar bovenal: een originele denker, creatief en sprankelend. Iemand die van de gebaande paden durft af te gaan, die geniet van kritisch kijken naar eigen denkbeelden en overtuigingen en naar die van het team. Iemand die houdt van denken en ook van doen, gevoel voor humor heeft en relativeringsvermogen. En die dol is op kinderen en hun talenten en mogelijkheden ziet.

We zien graag het talent om kinderen een vertrouwd en veilig gevoel te geven, waardoor zij zich (weer) kunnen ontplooien. Iemand die oprecht is en oog heeft voor de signalen en behoeften van het kind, die zich verdiept in wat er achter het gedrag van een kind schuilgaat. En ten slotte: sterke en oordeelvrije communicatieve vaardigheden op verschillende niveaus: kinderen, ouders, scholen (leerkrachten, intern begeleiders en directie) en gemeenten, en het vermogen hen te adviseren.

Wij bieden de leerkracht voor onze verrijkingsklassen:

  • een ochtend per week een deDNKRS-verrijkingsklas in Voorburg, die je gezamenlijk vormgeeft en zelfstandig draait;
  • mogelijkheden om daarnaast hoogbegaafde kinderen individueel te begeleiden, bij ons in Voorburg of op scholen;
  • uitwisseling, overleg, sparren en kennis delen. Ondersteuning in je verrijkingsklas als je dat prettig vindt;
  • mogelijkheden voor het opbouwen van je eigen klantenbestand, binnen de samenwerking met de collega’s van deDNKRS;
  • vergoeding in overleg.

Over deDNKRS

Wij zijn een enthousiast en bevlogen team van zelfstandige zzp’ers die graag samenwerken en kennis en kunde met elkaar delen. We zetten ons met passie in voor het welbevinden van hoogbegaafde kinderen en werken daarbij het liefst samen met iedereen om het kind heen.

Interesse?

Ben je gediplomeerd leerkracht met een specialisatie op HB-gebied en spreekt dit je aan? Ben je al zzp’er of wil je dat worden? Neem dan contact op! Stuur ons vóór 20 juni a.s. je cv met motivatie per e-mail:brigit@dednkrs.nl en wie weet spreken we elkaar binnenkort!

Profielfoto van Nora Steenbergen-Penterman

Graag jullie deelname aan ons onderzoek over zelfregulering in het po!

Voor leerlingen is het belangrijk een eigen pad uit te stippelen. Een goede zelfregulering helpt daarbij. In de afgelopen periode is daar in het onderwijs op een andere manier aan gewerkt.  Daarom doen wij onderzoek naar zelfregulering bij afstandsonderwijs en contactonderwijs in het basisonderwijs.

Doe je mee?

Om dit in kaart te brengen zijn wij op zoek naar basisschoolleerkrachten, plusgroepbegeleiders, begeleiders van voltijds hb-groepen en begaafdheidsspecialisten die groepen leerlingen begeleiden in de po-leeftijd, die bereid zijn om een vragenlijst in te vullen. Het invullen van de vragenlijst vergt ongeveer 15 minuten en kan worden ingevuld tot en met woensdag 3 juni 2020.

Dit onderzoek vindt plaats in samenwerking met de Radboud Universiteit van Nijmegen onder begeleiding van Dr. Helena (Heleen) Pennings en het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling van SLO onder begeleiding van Nora Steenbergen-Penterman.

Alvast dank namens Floor Manders en het team van het Informatiepunt.

>> rechtstreeks naar de vragenlijst

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

Omdat de tweede bijlage niet in ene is meegenomen volgt hier het rooster

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

Beste Collega's

Langs deze weg wil ik bij jullie onder de aandacht brengen de opleiding tot beeldcoach speciaal voor specialisten HB.

In een kleine groep (4-6) aan de slag met vraagstukken die je als hb specialist tegenkomt met een oplossingsgerichte methodiek die je heel veel inzicht geeft in de vraagstelling.

Wil jij de uitdaging aan om deze opleiding te volgen kijk dan naar ons aanbod en meld je aan.

De leraren beurs kan hiervoor worden ingezet.

Ons aanbod start op korte termijn mocht je wel belangstelling hebben maar graag volgend schooljaar starten laat het ons dan weten wie weet kunnen we dan nog een groep opstarten.

Met vriendelijke groet

Marijne Sammels en Lilian Snijders

Piecke
  Bijzondere begeleiding

Lilian Snijders - Loontjens
Hogerbeetsstraat 9
2334 AJ Leiden

lilian.snijders@piecke.nl
06 – 14 225 165

Profielfoto van Janneke Breedijk

Gezocht:
Scholen die interesse hebben om per direct schaken op school aan te bieden (vanaf januari is ook een optie). De lessen worden verzorgd door Rick Lahaye.

Rick Lahaye
- 15+ jaar ervaring met schaakles geven op scholen en privé. Van beginner tot Nederlands kampioenen die uitgezonden worden naar EK's en WK's.
- Leidt nieuwe trainers op via de Koninklijke Nederlandse Schaakbond (KNSB).
- Geeft wekelijks les bij Quadratum, fulltime hoogbegaafden afdeling van De A.S.Talmaschool
- Oprichter ChessAnalytics, een EdTech bedrijf dat gebruikt maakt van de nieuwste kennis op het gebied van Kunstmatige Intelligentie om robotdocenten te ontwikkelen.
- Auteur van het boek "Grenzen Verleggen", een boek gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek over wat 19 gouden Olympische medaillewinnaars doen om de top te behalen en hun grenzen te verleggen.

Schaken op school
Het Europese Parlement heeft op 15 maart 2012 een verklaring ondertekend inzake het kader van “Schaken op school” in de Europese Unie en de invloed hiervan op kinderen:

A.  overwegende dat schaken als sport toegankelijk is voor kinderen uit alle sociale geledingen, en daarom kan bijdragen aan sociale cohesie en aan beleidsdoelstellingen als sociale integratie, bestrijding van discriminatie, terugdringing van criminaliteit en zelfs de bestrijding van verschillende verslavingsvormen;

B.  overwegende dat schaken de concentratie, het geduld en het doorzettingsvermogen van het kind, ongeacht de leeftijd, kan verbeteren, en ook het gevoel voor creativiteit, de intuïtie, het geheugen, het analysevermogen en de besluitvaardigheid ten goede komt; ook vastbeslotenheid, motivatie en sportiviteit worden door schaken bijgebracht.

Reageren kan via rick@kennisstroom.nl 

  • He Janneke

    De wethouder van onderwijs in Leiden heeft net binnen ons netwerk, de Leidse aanpak, gevraagd welke school mee zou willen doen aan een groot schaak evenement.
    Misschien is een aanvraag bij zijn beleidsmedewerkers een idee om aan te haken bij scholen die zich aan het voorbereiden zijn.
    groetjes Lilian

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

MeetUp071 15 november 2018, Bernardusschool, Kooikerspad 2, Zoeterwoude 

 

Schrijf je in via : https://goo.gl/forms/bjKhDFel3SdEmfWQ2 

Of ga naar de Facebook-pagina van Meetup071 

 
Gelijke kansen: Hoe inclusief is het onderwijs in de Leidse regio ? 

MeetUp bijeenkomsten zijn bedoeld voor allen, die bij het onderwijs in de Leidse Regio betrokken zijn. Overal in het land lokaal georganiseerd door onderwijsprofessionals, voor onderwijsprofessionals, laagdrempelig en kosteloos. Overal in het land worden onderwijs Meetups georganiseerd. Doel is om onderling expertise te delen om zo beter op de hoogte te zijn van datgene wat zich in het onderwijsveld afspeelt. We hebben dit keer gekozen voor het thema ‘Gelijke kansen’. 

De gemeente Leiden publiceerde onlangs een nieuwe beleidsnota over dit thema en in andere gemeenten wordt ook hard aan de weg getimmerd om kansenongelijkheid te bestrijden. Laat je op de hoogte brengen van de verschillende aanpakken, maar deel ook vooral je eigen ervaringen en mening! 

 

Programma 

 

19.30u.  Opening 

 

Vijf pijlers voor kwaliteit 

Het Europees Kader als inspiratiebron voor een inclusieve aanpak 

Presentatie door Ana del Barrio Saiz 

Ana del Barrio Training & Consulting 

  

Wat verstaan we eigenlijk onder ‘gelijke kansen’? Aan de hand van het Europees Kader voor Kwaliteit in opvang en onderwijs gaat Ana del Barrio Saiz, in op de fundamenten van hoogwaardige kwaliteit in voorzieningen voor jonge kinderen en op de betekenis van een inclusieve aanpak. Het Europees Kader is belangrijk voor de sector (voorzieningen voor jonge kinderen, beroepsopleidingen en beleidsmakers op gemeentelijk niveau), omdat het op een integrale wijze de meest relevante thema’s in het huidige beleid behandelt. Het Europees Kader voor Kwaliteit gaat uit van vijf pijlers voor kwaliteit die integraal verbonden zijn en wetenschappelijk onderbouwd. Deze pijlers zijn: toegankelijkheid; personeel; pedagogisch beleid/curriculum; monitoring en evaluatie; beleid en financiering. 

De presentatie biedt ook een aantal reflectievragen, die de deelnemers kunnen meenemen naar hun thematafels. 

 

20.10u.  Thematafels ( zie Facebook pagina Meetup071 voor uitgebreidere beschrijving) 

Deelnemers kunnen hier hun expertise /vragen delen met de Tafelgastheren of gastvrouwen, die expert zijn op een bepaald gebied. Na afloop terugkoppeling van vragen/discussiepunten naar het panel. Er zal o.a. een tafel van Jes Rijnland zijn met het oog op afstemming van de ondersteuning thuis en op school, een tafel over de Voorschoolse Aanpak, en tafels met VO- en PO-scholen met een specifieke expertise op dit terrein. Daarnaast organiseren bestuurders van PROO en SCOL samen een ‘bestuurstafel’ waarin zij uitleggen wat de uitdagingen zijn waar besturen voor staan, die oog willen hebben voor gelijke kansen. 

 

20.50u. Panel  

Deelnemers : Marton de Pinth van PROO, Frits Hoekstra van SCOL, Ger van der Meer van de Brede School Merenwijk, ervaringsdeskundigen 

 

Locatie : Bernardusschool, Kooikerspad 2 , Zoeterwoude 

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

MeetUp071 15 november 2018, Bernardusschool, Kooikerspad 2, Zoeterwoude 

 

Schrijf je in via : https://goo.gl/forms/bjKhDFel3SdEmfWQ2 

Of ga naar de Facebook-pagina van Meetup071 

 
Gelijke kansen: Hoe inclusief is het onderwijs in de Leidse regio ? 

MeetUp bijeenkomsten zijn bedoeld voor allen, die bij het onderwijs in de Leidse Regio betrokken zijn. Overal in het land lokaal georganiseerd door onderwijsprofessionals, voor onderwijsprofessionals, laagdrempelig en kosteloos. Overal in het land worden onderwijs Meetups georganiseerd. Doel is om onderling expertise te delen om zo beter op de hoogte te zijn van datgene wat zich in het onderwijsveld afspeelt. We hebben dit keer gekozen voor het thema ‘Gelijke kansen’. 

De gemeente Leiden publiceerde onlangs een nieuwe beleidsnota over dit thema en in andere gemeenten wordt ook hard aan de weg getimmerd om kansenongelijkheid te bestrijden. Laat je op de hoogte brengen van de verschillende aanpakken, maar deel ook vooral je eigen ervaringen en mening! 

 

Programma 

 

19.30u.  Opening 

 

Vijf pijlers voor kwaliteit 

Het Europees Kader als inspiratiebron voor een inclusieve aanpak 

Presentatie door Ana del Barrio Saiz 

Ana del Barrio Training & Consulting 

  

Wat verstaan we eigenlijk onder ‘gelijke kansen’? Aan de hand van het Europees Kader voor Kwaliteit in opvang en onderwijs gaat Ana del Barrio Saiz, in op de fundamenten van hoogwaardige kwaliteit in voorzieningen voor jonge kinderen en op de betekenis van een inclusieve aanpak. Het Europees Kader is belangrijk voor de sector (voorzieningen voor jonge kinderen, beroepsopleidingen en beleidsmakers op gemeentelijk niveau), omdat het op een integrale wijze de meest relevante thema’s in het huidige beleid behandelt. Het Europees Kader voor Kwaliteit gaat uit van vijf pijlers voor kwaliteit die integraal verbonden zijn en wetenschappelijk onderbouwd. Deze pijlers zijn: toegankelijkheid; personeel; pedagogisch beleid/curriculum; monitoring en evaluatie; beleid en financiering. 

De presentatie biedt ook een aantal reflectievragen, die de deelnemers kunnen meenemen naar hun thematafels. 

 

20.10u.  Thematafels ( zie Facebook pagina Meetup071 voor uitgebreidere beschrijving) 

Deelnemers kunnen hier hun expertise /vragen delen met de Tafelgastheren of gastvrouwen, die expert zijn op een bepaald gebied. Na afloop terugkoppeling van vragen/discussiepunten naar het panel. Er zal o.a. een tafel van Jes Rijnland zijn met het oog op afstemming van de ondersteuning thuis en op school, een tafel over de Voorschoolse Aanpak, en tafels met VO- en PO-scholen met een specifieke expertise op dit terrein. Daarnaast organiseren bestuurders van PROO en SCOL samen een ‘bestuurstafel’ waarin zij uitleggen wat de uitdagingen zijn waar besturen voor staan, die oog willen hebben voor gelijke kansen. 

 

20.50u. Panel  

Deelnemers : Marton de Pinth van PROO, Frits Hoekstra van SCOL, Ger van der Meer van de Brede School Merenwijk, ervaringsdeskundigen 

 

Locatie : Bernardusschool, Kooikerspad 2 , Zoeterwoude 

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

Aan een ieder die gelijke kansen een mooi onderwijs onderwerp vindt en in de regio Leiden actief is op dit terrein is deze oproep!

Kom en doe actief mee aan de volgende activiteit>

Profielfoto van Lilian Snijders-Loontjens

Aan een ieder die gelijke kansen een mooi onderwijs onderwerp vindt en in de regio Leiden actief is op dit terrein is deze oproep!

Kom en doe actief mee aan de volgende activiteit>