Goals2030 - Burgerschapsonderwijs via de SDGs
Goals2030 bestaat uit een doos met 70 (opdracht)kaarten én een website (doelen, stappenplannen en meer dan 150 filmpjes). De open opdrachten zijn actueel, uitdagend, vakoverstijgend en inzetbaar bij onderzoekend en ontwerpend leren. Als doener, onderzoeker of wereldverbeteraar werken leerlingen aan de opdrachten. Zij bedenken oplossingen, gaan met elkaar in gesprek en raken maatschappelijk betrokken. Juist het activerende karakter van dit lesmateriaal daagt hen uit om écht zelf in actie te komen!
Voorbeelden van opdrachten zijn: het watergebruik onderzoeken van de toiletten op school; in gesprek gaan over kinderrechten; rappen over discriminatie en een duurzaam vervoermiddel ontwerpen voor mensen én honden.
Voor de leerkracht is er informatie te vinden op de website ter voorbereiding van de lessen. Er zijn evaluatieformuieren om het proces en resultaat van elke leerling te evalueren.
Goed om te weten
-
De opdrachten zijn zowel thematisch als afzonderlijk in te zetten (flexibel inzetbaar).De opdrachten voldoen aan de 21e-eeuwse vaardigheden (SLO: creatief-, kritisch-probleemoplossend denken, samenwerken, communiceren, zelfregulering).
-
De tijdsduur van de opdrachten varieert van een half uur tot vijf uur. Dit is afhankelijk van de aanpak van de opdrachten en de daarbij gestelde eisen. De begeleiding van de leerkracht is hierin leidend.
-
De leerlingen kunnen klassikaal, in groepjes of zelfstandig aan de opdrachten werken.
-
De kaarten én de website zijn nodig om de opdrachten te maken.
-
Op http://www.bissbiss-educatie.nl kun je een opdracht downloaden