Binnen thema: Stimulerend signaleren

Bloom's taxonomie

Geplaatst door:
Redactie SLO

Het verschil tussen ‘lagere orde denken’ en ‘hogere orde denken’ is weergegeven in de Taxonomie van Bloom, waarin zes "niveaus" van vaardigheden worden onderscheiden: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. De niveaus dienen om een onderscheid te maken in de complexiteit van het kennisniveau waar een beroep op wordt gedaan.

Er wordt hiermee geen volgorde voorgeschreven waarin een bepaalde vaardigheid aan bod zou moeten komen. Bij een rijke leeractiviteit worden in ieder geval meerdere vaardigheden aangesproken.

Lees meer over: bloom

Bronnen

  • Taxonomie van Bloom
    Deze afbeelding mag met bronvermelding gebruikt worden.
    Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO): www.talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/rijke-leeractiviteiten/bloom

Details

Bronnen:
  • Taxonomie van Bloom
Reageren
Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Regiocoördinator PO Talentnetwerk

de taxonomie is een aanname en kent geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is maar de vraag of creëren boven begrijpen staat bijvoorbeeld. Als je zou uitgaan van Gardner zou dat weer helemaal aan het talent voor intelligentie liggen. Wel bruikbaar vind ik de verschillende vormen waarmee je met denken/leren bezig bent en die je door het onderscheid bespreekbaar kunt maken bij een leerplan. De symbolen vind ik absoluut een meerwaarde daarbij,

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties