
Xandra van Hooff
Over Xandra
Expertise op thema's
Algemene opleiding(en)
- Lerarenopleiding
- Pedagogiek
- Gedragsproblemen & Leidinggeven en begeleiden (Master SEN)
Scholing op gebied van (hoog)begaafdheid
- Talentbegeleider (Novilo)
- HSP voor Professionals; Vrije Universiteit van Brussel (Elke van Hoof)
Aanvullende relevante specialisatie(s)
Xandra van Hooff (1976) is opgeleid als docent, pedagoge en heeft haar Master Special Educational Needs cum laude afgerond. Zij heeft in 2016 de opleiding ‘HSP voor professionals’ aan de Vrije Universiteit van Brussel gevolgd en is door het instituut van Elaine Aron erkend als professional.
Xandra heeft tien jaar ervaring in het onderwijs en de leerlingzorg, onder andere in de jeugd-GGZ en justitiële jeugdinrichtingen waar ze leerde verder te kijken dan gedrag. In (2008) richtte ze een eigen schoollocatie op speciaal voor de doelgroep die haar zo aan het hart gaat: jongeren die het gevoel hebben ‘anders te zijn’. En in 2014 heeft ze als locatiedirecteur de doorstart van het Centrum voor Creatief leren naar Feniks Talent mogelijk gemaakt zodat ook tegenwoordig hoogbegaafde drop-outs een plek hebben waar ze (weer) tot ontwikkeling kunnen komen. Daarnaast was zij van 2013-1017 co-trainer in de gevorderden talentbegeleidersopleiding van Novilo. Tegenwoordig bundelt ze haar kennis over sensitieve hoogbegaafdheid en hoogbewustzijn in haar praktische opleidingen.
Xandra is eigenaar van GaveMensen (opleidings- en expertisecentrum voor hoogsensitiviteit). Zij gelooft dat hoogsensitieve mensen echter veel meer zijn dan deze persoonseigenschap. Meer nog: velen hebben een fijn en prettig leven zonder dat ze enige vorm van ongemak of moeite met hun sensitiviteit ervaren. En toch focussen we daar in de coaching en begeleiding vaak wel op. Alle aandacht - in blogs, boeken en cursussen over HSP - gaat uit naar het voorkomen van klachten of het fixen van problemen. GaveMensen kiest een andere invalshoek. Het accent ligt op de mens zelf, hun veerkracht en wat het leven betekenisvol maakt. De aanpak sluit daarmee aan bij de definitie van Positieve Gezondheid: 'het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven’.
Verbonden aan een instantie
- Opleider/trainer bij The School of Play