Vraag
Patty van Scherpenzeel- Mollema 10 jaar geleden

Apatische verveling

Verveling bestaat niet alleen op vier manieren (onverschillige verveling; kalibrerende verveling (gedachten dwalen af naar mogelijke dingen te doen; zoekende verveling en reagerende verveling). Nieuw ondekt  : apatische verveling - heel akelig en lusteloos gevoel met kenmerken van depressie  (wetenschappelijk onderzoek in Motivation and Emotion). Bijscholieren is deze vorm goed voor maar liefst 36 procent van alle geregistreerde momenten van verveling. Zie ook NRC van 25 november 2013.

Herkennen jullie apatische verveling onder (hoog)begaafde leerlingen? Denk je vooral aan de drop-outs of ook aan andere profielen ( Betts& Niehart) of komt deze vorm veel vaker voor ? Wat doen jullie er op je school/opleiding aan om verveling tegen te gaan en te voorkomen?

2 antwoorden
Profielfoto van Dolf Janson Dolf Janson
10 jaar geleden

Een aspect van mijn werk is observeren van lessen. Op basis van die jarenlange ervaring verbaast het me niet dat leerlingen zich juist in de klas ernstig vervelen. Het woord vervelend is niet voor niets ontstaan...
Toevallig of niet, a.s. donderdag verzorg ik een workshop over 'activerende didactiek, als preventie tegen verveling'...

Profielfoto van Albert Kaput
(onbekend)
Profielfoto van Albert Kaput Albert Kaput
10 jaar geleden

Ik herken die apatische verveling zeker op CCL en hoor dat terug van ouders.

Leerlingen zelf vindien het moeilijk om dit te verklaren. Geen energie, lui, geen moed, geen zin, niet zichtbaar willen zijn, niets fout willen doen, niet opvallen. Aan de andere kant hoor ik dat zij op die manier nadrukkelijk vorm willen geven aan hun behoefte aan vrije ruimte waarin niets hoeft en vervelen mag. Het is een demonstreren van:"kijk dit is mijn ruimte en daar komt niemand aan". Het is dan aardig om hen te vragen naar hun behoefte aan vrije ruimte en in hoeverre ze daar aan toe komen. Met vrije ruimte bedoelen ze dan de door hen zelf in te vullen tijd in volledige vrijheid van welke druk dan ook. Het gaat niet om vrije tijd die ingevuld is door hobby of sport. Veel gamen valt daar wel onder.

Vanaf het moment dat je laat zien dit te herkennen en erkennen, kun je in gesprek gaan hierover omdat zij zelf dan wel weten dat het hen niets brengt dan een vervelend gevoel achteraf. Vervelen mag, alleen wil je jezelf wel goed voelen na die tijd. Dat is een mooie opdracht om over na te denken. Hoe kan ik me vervelen en me toch goed blijven voelen?

Help Patty en beantwoord de vraag

Typ hier je antwoord

Antwoord