Document

Excellentie in ontwikkeling - Hoe bestuurders werk maken van cognitief talent

Details

Map: Hoofdmap
Geplaatst op: 29 januari 2014 - 11:10
Aantal keer bekeken: 16
Profielfoto van Patty van Scherpenzeel- Mollema
29 januari 2014 | 1 minuut lezen
Dit document is vrij

Dit document is vrij voor gebruik voor de leden van deze werkgroep en kan momenteel worden gedownload en/of bewerkt.

Omschrijving

Publicatie van APS, CPS, KPC Groep en SLO in opdracht van OCW.

Excelleren op school mag weer. Het streven naar excellentie is nooit echt weg geweest, 
maar uitblinkers werden lange tijd toch vooral geëerd in het theater, op het sportveld en in 
de muziek. En veel minder vanwege cognitieve prestaties. Als er al een prijzenkast op een 
basisschool stond, dan toonde deze vooral de sporttrofeeën. Hooguit stond er dan ook nog 
een beker of medaille gewonnen met een dam- of schaakcompetitie. Dat tij is aan het keren. 
De aandacht voor cognitieve uitblinkers groeit. (Hoog)begaafde leerlingen kunnen deze 
bijzondere uitblinkers zijn. 


In deze publicatie staat de vraag centraal hoe besturen - en scholen binnen een bestuur 
- tot een passend onderwijsaanbod kunnen komen voor (hoog)begaafde leerlingen. Om 
hierop een antwoord te vinden, hebben de schrijvers gesprekken gevoerd met schoolbestuurders en 
directeuren. De oorspronkelijke intentie was het in kaart brengen van de stappen die 
zij zetten wanneer ze gaan werken aan het thema (hoog)begaafdheid: van bewustwording 
tot en met kwaliteitsverbetering, monitoring en borging. Gaandeweg bleek echter dat 
er van borging nog geen sprake is. Het onderwijs aan (hoog)begaafden is nog te zeer in 
ontwikkeling. Dat komt ook, doordat het accent momenteel wordt verlegd naar het streven 
‘meer te halen uit de twintig procent beste leerlingen’.