Excellentie in ontwikkeling - Hoe bestuurders werk maken van cognitief talent
Details
Omschrijving
Publicatie van APS, CPS, KPC Groep en SLO in opdracht van OCW.
Excelleren op school mag weer. Het streven naar excellentie is nooit echt weg geweest,
maar uitblinkers werden lange tijd toch vooral geëerd in het theater, op het sportveld en in
de muziek. En veel minder vanwege cognitieve prestaties. Als er al een prijzenkast op een
basisschool stond, dan toonde deze vooral de sporttrofeeën. Hooguit stond er dan ook nog
een beker of medaille gewonnen met een dam- of schaakcompetitie. Dat tij is aan het keren.
De aandacht voor cognitieve uitblinkers groeit. (Hoog)begaafde leerlingen kunnen deze
bijzondere uitblinkers zijn.
In deze publicatie staat de vraag centraal hoe besturen - en scholen binnen een bestuur
- tot een passend onderwijsaanbod kunnen komen voor (hoog)begaafde leerlingen. Om
hierop een antwoord te vinden, hebben de schrijvers gesprekken gevoerd met schoolbestuurders en
directeuren. De oorspronkelijke intentie was het in kaart brengen van de stappen die
zij zetten wanneer ze gaan werken aan het thema (hoog)begaafdheid: van bewustwording
tot en met kwaliteitsverbetering, monitoring en borging. Gaandeweg bleek echter dat
er van borging nog geen sprake is. Het onderwijs aan (hoog)begaafden is nog te zeer in
ontwikkeling. Dat komt ook, doordat het accent momenteel wordt verlegd naar het streven
‘meer te halen uit de twintig procent beste leerlingen’.