Inloggen?

Inloggen Help

Recente bijdragen binnen {title}

Overzicht van geplaatste bijdragen.

  • Vanuit mijn rol als leerkracht en kwartiermaker van het Regionale Talentnetwerk (Regio Utrecht en West Gelderland ) constateerde ik dat er binnen het basisonderwijs een groeiende behoefte is om de brede talentontwikkeling in beeld te brengen.

    698
  • Excel tool met vragenlijst voor ouders en leraren om kinderen vroegtijdig in beeld te brengen. Na het invullen wordt het resultaat overzichtelijk weergegeven voorzien van doorvraagsuggesties voor een vervolggesprek met ouders en leerkracht.

    6973
  • In deze kwaliteitskaart wordt uitgelegd hoe de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren past bij de kenmerken van begaafde leerlingen. Er worden suggesties gegeven om een vraaggericht leerklimaat te creëren.

  • Deze kwaliteitskaart geeft toegankelijke en praktische informatie over het herkennen en begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de onderbouw van het basisonderwijs.

    1844
  • Artikel in JSW (juni, 2018) met een uitwerking van (mogelijke) onderwijsbehoeften van hoogbegaafde kinderen.

    1519
  • Met een kindportfolio als leerlingvolgsysteem kunnen leerlingen hun eigen ontwikkeling volgen, doelen stellen en feedback krijgen op hun werk.

    843
  • Elke school streeft naar een brede ontwikkeling van haar leerlingen en daar zijn verschillende benaderingen voor. Naast veel inspiratie, biedt dit artikel praktische handvatten om, in samenwerking met de leerling, verrijkend onderwijs vorm te geven.

  • Wat is nodig om ervoor te zorgen dat begaafde kinderen het onderwijs als betekenisvol ervaren? In dit artikel staat onder meer dat hiervoor een shift nodig is van onderwijs ‘verrijken’ naar structureel ‘verrijkend onderwijs’ voor álle leerlingen.

  • Blog van de website Passend onderwijs n.a.v. een interview met Desirée Houkema (SLO) over het belang van kennis en laagdrempelig beschikbare expertise op het gebied van (hoog)begaafdheid op alle scholen.

    1454