Rekenonderwijs kan anders
Meer samenhang in de opbouw van de stof, actieve, zelfdenkende leerlingen en niet-etiketterende differentiatie
Het zou heel vanzelfsprekend moeten zijn om het rekenonderwijs af te stemmen op de leerlingen, in plaats van te verwachten dat de leerlingen zich wel zullen aanpassen aan (de inhoud, de ordening en het tempo van) de methode. Steeds meer teams komen tot dit besef en willen zelf de regie voeren.
In Rekenonderwijs kan anders biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die helpen bij het maken van eigen keuzes in de rekenlessen. Zo kun je elke rekenles (nog) beter afstemmen op de voortgang in de ontwikkeling van iedere leerling.
In dit boek vind je informatie, ideeën en beelden over hoe het rekenonderwijs anders kan en waarom. Met dit boek als leidraad kun je als team de omslag in denken en handelen maken naar een rekenles waarin alle leerlingen actief zijn en waarin oefenen heel wat anders is dan een opgegeven taak maken.
Het boek is opgebouwd in drie delen:
- Deel 1: Waarom? Waartoe?
- Deel 2: Wat?
- Deel 3: Hoe?
Schoolontwikkeling en professionalisering beginnen met het beantwoorden van de vraag naar het waarom. Het boek start daarom met deze vraag, zodat ook duidelijk wordt wat daar niet meer bij past. Daarna gaat Dolf Janson in op het wat, de vakinhoud en de manier waarop die samenhangt. Pas daarna is het mogelijk om met het hoe aan de slag te gaan en keuzes te maken die de behoeften van leerlingen recht doen.