Wereldoriëntatie
De stand van zaken in het basisonderwijs
De Wet op het primair onderwijs schrijft voor dat scholen een aantal kennisgebieden aanbieden, waaronder aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. In dit rapport geeft de Inspectie van het Onderwijs een beeld van de manier waarop scholen het onderwijs in oriëntatie op de wereld vorm en inhoud geven. Hoe de leraren leerlingen wegwijs en vaardig maken in de wereld van toen en nu, hier en daar, en de wereld van de natuur en de techniek. Het onderzoek past bij de doelstelling van de inspectie om, naast de basisvaardigheden Nederlandse taal en rekenen en wiskunde, naar andere vak- en vormingsgebieden te kijken.
De inspectie hoopt dat de bevindingen schoolteams stimuleert om te reflecteren op de kwaliteit van het onderwijs in wereldoriëntatie. Zicht op de eigen kwaliteit is immers de eerste stap om te komen tot verbetering. De inspectie spreekt de wens uit dat het basisscholen inspireert om met het mooie en uitdagende vakgebied dat wereldoriëntatie heet aan de slag te gaan.
In het rapport wordt ingegaan op de mogelijkheden van onderwijs in samenhang: kennisontwikkeling, vaardigheidsontwikkeling, talentontwikkeling en het stimuleren van de onderzoekende houding.