Vertaling artikel Renzulli over talentontwikkeling
Herdefiniëring van de rol van begaafdenonderwijs en talentontwikkeling voor de 21e eeuw, een vierdelige theoretische benadering
Waarom en hoe zou een samenleving specifieke geldmiddelen beschikbaar moeten stellen voor de 21e eeuw ter ontwikkeling van begaafdheid in jonge mensen? Als we het er over eens zijn dat de doelen van begaafdenonderwijs en talentontwikkeling het maximaliseren van de kansen op zelfontplooiing van jonge mensen en het vergroten van de groep creatieve probleem oplossers en kennis ontwikkelaars binnen de samenleving zijn, dan lijkt het verstandig dat het onderwijs curriculum gericht is op het verhogen van de capaciteit van leerlingen op het gebied van creatieve productiviteit en niet uitsluitend op kennisoverdracht. Deze algemeen toepasbare theorie voor de ontwikkeling van persoonlijke capaciteiten wordt besproken vanuit een onderzoek van vier, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde, sub-theorieën: het ‘Triadisch model van begaafdheid’, de ‘Verrijkingsdrieëenheid’, ‘Operatie Hanenvoet’ en ‘Executieve Functies’. In dit artikel is de herdefiniëring van het huidige begaafdenonderwijs en talentontwikkeling bedoeld om toekomstig onderzoek mogelijk te maken, een dialoog op gang te brengen onder onderwijs professionals en om verdere ondersteuning te bewerkstelligen voor theoretisch onderbouwde en door onderzoek ondersteunde leerplannen.