Executieve functies by car
De autometafoor is ontstaan bij het opzetten en draaien van de dubbel bijzondere plusklassen in Tilburg. We wilden werken aan de executieve functies maar zochten naar een taal waarmee we konden praten met de kinderen over deze belangrijke functies. Ook wilden we alle 11 EF's afzonderlijk kunnen benoemen. Plannen en organiseren wordt vaak samengenomen terwijl in de klas plannen en een plan maken iets anders is dan organiseren. We bedachten de auto-metafoor omdat het rijden in auto dicht in d ebelevingswereld van de kinderen ligt. Ze rijden allemaal mee in auto van hun ouders, spelen autootje, hebben hun intresse in auto's, dromen vaak van autorijden, ...
De metafoor sloeg goed aan bij de dubbel-bijzondere kinderen in onze groepen. Vanuit de poster ontstond een filmpje, een waaier, een kwartet, en later nog een vragenlijst en een lessenserie.
De metafoor vond zijn voortgang in het Selfie-lab project, waarin twee scholen, alle middenbouwklassen lieten deelnemen aan de lessenserie, de training voor leerkrachten, en de spellessen. Het Selfie-lab project vindt nu zijn doorgang op twee nieuwe scholen.
De materialen en de training worden ook goed gevonden en ingevlogen op veel andere scholen die allemaal enthousiast zijn.
Heb je vragen, mail me gerust op ans.ramaut@gmail.com
Project Selfie-Lab
Plusklas Yurls
https://plusklas-unique.yurls.net/nl/page/1062256#boxes-container
Ontwikkelde Materialen
https://www.unique-talentbegeleiding.com/ontwikkelde-tools.html
Training voor school
https://www.unique-talentbegeleiding.com/trainingen-en-studiemiddagen.html
Open training voor leerkrachten
https://www.unique-talentbegeleiding.com/voor-leerkrachten.html