Talentontwikkeling

Als je merkt dat een kind of jongere een talent heeft, wil je het kind of de jongere vaak stimuleren dit talent verder te ontwikkelen. Een vraag die daarbij speelt is: Hoe ontdek en herken je talenten?

Talent is het vermogen om iets goed te kunnen, iets wat je van nature schijnbaar moeiteloos af lijkt te gaan. Je kunt op verschillende gebieden aanleg hebben, bijvoorbeeld op het sociale, intellectuele, creatieve, praktische, fysieke en artistieke gebied. In welke mate en op welke gebieden je talenten liggen, is per persoon verschillend.

Talenten kunnen zichtbaar worden in je doen en laten, in activiteiten of in prestaties op één of meerdere domeinen. Talent kan bijvoorbeeld tot uiting komen op het gebied van wetenschap, techniek, sport, kunst, muziek, talen, of in de manier waarop je leiding geeft en met anderen omgaat. Om talenten zichtbaar te laten worden, kun je gebruik maken van stimulerend signaleren.

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden

Voor het ondersteunen van de gesprekken met leerlingen met begaafdheidskenmerken over hun sociaal, emotioneel en fysiek welbevinden, ontwikkelt SLO de gespreksplaat "Lekker in je vel." We delen nu een conceptversie van de plaat voor de gratis webinars op
1 link toegevoegd

Doelen stellen bij algemene vaardigheden

Deze handreiking biedt informatie, hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Het kan worden ingezet om in gesprek met leerlingen ontwikkeldoelen te stellen over algemene vaardigheden.

Zicht op Ontwikkelingsvoorsprong

Dit hulpmiddel kan (ouders) helpen om de ontwikkeling van hun jonge kind in beeld te brengen. Gebaseerd op de Peuterstappen en aangevuld met de Menstekening van Goodenough en een vragenlijst over de Zijnskenmerken van Kieboom. Gratis te downloaden!

Hoe kun je talentontwikkeling stimuleren?

Hulpmiddel om met betrokkenen (leerlingen, leraren, schoolleiding en bestuur) in gesprek te gaan over talentontwikkeling: hoe blijf je in ontwikkeling, welke doelen en activiteiten streef je na, waar sta je nu, wat heb je nodig en wat wil je bereiken?
1 link toegevoegd

Uitwerking uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs

In deze voorbeeldles zijn principes en hulpmiddelen uit de publicatie "Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs" uitgewerkt.

Talenten van jonge kinderen zien en begeleiden

Hulpmiddel om met leerlingen en andere betrokkenen in de begeleiding van talentvolle en begaafde leerlingen in gesprek te gaan over het zien en begeleiden van talenten van jonge kinderen.
1 link toegevoegd

ZijnsWijzers

De ZijnsWijzers geven op een speelse manier inzicht in de ; zijnskant’ van hoogbegaafden. Deze werkvorm helpt gedrag begrijpen en bespreken. Met de giraf ZiWi als boegbeeld: een groot hart, sterk en kwetsbaar tegelijk.
1 link toegevoegd

Van papier naar digitaal portfolio

Met een kindportfolio als leerlingvolgsysteem kunnen leerlingen hun eigen ontwikkeling volgen, doelen stellen en feedback krijgen op hun werk.
1 link toegevoegd

Leerlingevaluatie talentgerichte leeractiviteiten

Voorbeeld van een vragenlijst voor leerlingen met als doel leeractiviteiten binnen een talentenprogramma te evalueren.

Beoordeling: kernvragen en voorbeeldinstrumenten

Met deze kernvragen kunt u komen tot een zinvolle beoordeling van leeractiviteiten.