Binnen thema: Talentontwikkeling

Talenten van jonge kinderen zien en begeleiden

Hoe herken je potentie bij een kind? Zijn talenten altijd zichtbaar? Hoe begeleid je talentvolle jonge kinderen? Deze drie vragen en meer komen aan de orde in onderstaande gespreksplaat door de informatie, tips, theorieën, hulpmiddelen en voorbeeldvragen die erop geboden worden. Tevens biedt de gespreksplaat qr-codes naar pagina's van talentstimuleren met meer informatie en inspiratie om samen (leerlingen, begeleiders, leraren, ouders) aan een doorgaande ontwikkeling van talenten te werken.

4305
Bron: Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkelling - www.talentstimuleren
Reageren

Ik vind het een goede poster voor het onderwijs aan àlle jonge kinderen! De leeromgeving moet inderdaad rijk zijn en de EF geprikkeld worden. Het begrip 'talent' is nog niet eenduidig gedefinieerd in de wetenschap en vind ik daarom ook te 'algemeen'/lastig/vaag.

Voor (zeer) hoogbegaafde kinderen zijn vaak nog meer aanpassingen (op maat) nodig. Ik denk aan de behoefte aan een flinke 'snelheid' en weinig herhaling van de lesstof. Cognitief 'gezien' worden, vind ik ook belangrijk. Vaak hebben kleuters zichzelf leren lezen en willen ook in dat 'talent' erkend worden en daar verder in mogen groeien. Door vooraf dit soort vaardigheden (lezen, rekenen) te meten, weet de leerkracht dat hij/zij mogelijk lesstof van een hogere groep MOET aanbieden om het passend te maken. 

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties