Inloggen?

Inloggen Help

Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO)

Geplaatst door:
Redactie SLO

Nieuwe 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling'!

Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften en interesses van alle leerlingen, ook de zeer talentvolle en begaafde leerlingen, is een kader ontwikkeld met (denk)vaardigheden. Bij dit 'kader voor ontwikkeling' (Steenbergen-Penterman & Houkema, 2013) is een overzicht van 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling' geformuleerd dat als hulpmiddel dient om doelen te stellen met leerlingen.

Download de poster en print in kleur uit op minimaal A2-formaat. Daarnaast zijn er overzichten per vaardigheid (op A4) beschikbaar en een spectrum waarop de ontwikkeling visueel weergegeven kan worden. Deze hulpmiddelen kunnen ingezet worden in gesprekken met leerlingen bij het stellen van ontwikkeldoelen en bij reflectie op de ontwikkeling van vaardigheden.

Details

Bron: Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) - www.talentstimuleren.nl
Om te reageren dien je eerst in te loggen.

Heb je nog geen profiel? Registreer dan eerst om een nieuw profiel aan te maken.

Deze poster sluit heel mooi aan bij wat wij op mijn school willen doen in de onderbouw. Het gaat hierbij om VMBO-basis leerlingen. Daarvoor is deze poster echter veel te 'talig'. Is er ook zoiets voor onze leerlingen of heeft u tips hoe wij deze poster voor onze leerlingen toch betekenisvol kunnen maken?

Met vriendelijke groet, 

Selma Mulder-Hiemstra

Coördinator begaafdheid/talentontwikkeling, Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Remedial Teacher

Beste ontwikkelaars,

Wat een prachtige materialen, waar we graag gebruik van willen maken. Ik heb vorig jaar de grote poster al in gebruik genomen, maar ik merk dat deze heel uitgebreid is, waardoor kinderen het overzicht een beetje kwijt raken. Ik wil het doel niet voorbij schieten. Nu hebben jullie deze ook mooi per onderdeel, maar is het ook mogelijk om deze als werkdocument te krijgen, waarbij ik doelen weg kan halen, omdat deze niet passend zijn bij het niveau van de leerlingen?

Graag wil ik een opbouw verzorgen binnen onze school. Daar zijn we al op meerdere manieren mee bezig. Graag zou ik deze inzetten. Hopelijk is er een mogelijkheid.

Hopende op een reactie, met vriendelijke groet,

Linda Schroijen

Organisatie: BS Den Doelhof
Functie: Coördinator begaafdheid/talentontwikkeling, Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Remedial Teacher