Binnen thema: Talentontwikkeling

Ontwikkelmatrix

Ontwikkelingslijn van leerlingen met groeipunten:

1. Van empathie naar betrokkenheid, naar een bijdrage willen leveren.
2. Van reflectie naar zelfkennis en feedback, naar het heft in eigen hand nemen.
3. Van een beeld van wat hier en nu is naar een beeld van hoe het beter of anders kan, naar een gefundeerd toekomstbeeld.
4. Van weten wat je wilt naar richting kiezen/plan maken, naar zonodig wijzigen van richting of afwijken van je plan.
5. Van anders durven zijn naar nieuwe of andere dingen willen, naar iets nieuws doen of onderzoeken.

De groeipunten 6-10 geven aan hoe taken en opdrachten van leerlingen in de loop van de tijd complexer worden, doordat de context waarin leerlingen de kwaliteiten moeten laten zien complexer wordt. Ook dat vergt groei

6. Van dichtbij naar steeds verderaf.
7. Van veilig naar steeds onbekender.
8. Van hulp van anderen naar hulp vragen waar nodig, naar zelfstandig.
9. Van extern gemotiveerd (omdat het moet) naar nut ontdekken, naar willen (intrinsieke motivatie).
10. Van kunnen toelichten waarom iets zo is naar desgevraagd gegronde redenen geven, naar gefundeerd motiveren.

9603
Bron: SLO
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties