Binnen thema: Stimulerend signaleren

Stimulerend signaleren

Talenten worden zichtbaar als ze gestimuleerd worden.

Stimulerend signaleren is een integrale aanpak om zicht te krijgen op een leerling en zijn onderwijsbehoeften. De leerling zelf staat centraal en wordt aangesproken op zijn autonomie via rijke leerzame activiteiten die aansluiten bij zijn competenties. In een cyclisch proces van voortdurende verkenning kunnen zodoende talenten zichtbaar worden.

Ontwikkelingsproces

Hoe stimuleer ik optimale talentontwikkeling, waarbij het ontwikkelingsproces (persoonlijke groei) centraal staat?

Om jezelf te ontwikkelen, heb je een onderzoekende houding nodig. Dit betekent dat je wilt weten, begrijpen, bereiken en delen, dat je kritisch bent, vragen blijft stellen en actief op zoek gaat naar (nieuwe) mogelijkheden. Het ontwikkelen van een open mindset, gericht op persoonlijke groei, is hierbij belangrijk. Fouten maken hoort daarbij. Daar leer je juist het meeste van.

Durf jij te experimenteren en ga je uitdagingen aan? Zet je door als iets je frustreert en nóg niet lukt? Sta je open voor kritiek en kun je dit zien als feedback voor verbetering? Zie je succes van anderen als bron van inspiratie waar je van kunt leren?

Je kunt dit ontwikkelen door te onderzoeken wat bij jou werkt en hoe het (nog) beter kan. Stel jezelf heldere doelen en ontdek hoe jij jezelf kunt motiveren om ook de benodigde inspanning te leveren om dit te bereiken. Je kunt jezelf steeds weer nieuwe doelen stellen, of op basis van nieuwe ervaringen en inzichten  je doelen bijstellen.

HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties